Laatste dag Australië - Reisverslag uit Melbourne, Australië van 5oprijst - WaarBenJij.nu Laatste dag Australië - Reisverslag uit Melbourne, Australië van 5oprijst - WaarBenJij.nu

Laatste dag Australië

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg 5oprijst

03 Maart 2019 | Australië, Melbourne

Vandaag alweer onze laatste dag van onze Australië trip. Wat vliegt de tijd toch als je het leuk hebt! De afgelopen week hebben we genoten van de Grampians, een prachtig National Park waar wij beiden nog niet eerder geweest waren. Wij stonden op een camping in Halls Gap, het enige dorp in het park. Hier liepen de kangoeroes, de emoes en heel veel vogels gewoon rond. Vooral de vogels waren niet meer zo wild en sprongen gewoon op je hand als je daar eten in had. De kangoeroes deden niet zoveel, maar maakten wel erg veel indruk zo dichtbij, vooral ’s avonds als het donker was en je ging naar het toilet….
Op dinsdag zijn we het park gaan verkennen. We hebben een bezoek gebracht aan de Mackanzie waterval. Hier kom je met een wandeling met 260 traptreden. Ondanks de droogte op dit moment, was het nog een behoorlijk grote waterval! Ook nog een mooi uitkijkpunt, the balconies, bezocht. Woensdag hebben we een bezoek gebracht aan Halls Gap Zoo. We misten in het rijtje wilde dieren van Australië nog de wombat en de dingo. Deze hebben we nu ook gezien ;-).

Vanuit Halls Gap zijn we donderdag doorgereden naar Ballarat. Een plaatsje waar vroeger veel goud gevonden is. Sovereign Hill ligt hier en dit is een soort openluchtmuseum van de tijd dat hier goud gezocht en gevonden werd, zo rond 1850. We zijn onder de grond geweest in de oude mijnen. Hier ging je met een treintje 60 meter onder de grond.
Er kon natuurlijk ook zelf naar goud gezocht worden in de beek en mooi dat de mannen dat vonden om te doen! We kregen hulp van een man die daar werkt, die de kleding van die tijd aan had. Hij zette ieder van ons gezin aan het werk; iemand moest stenen en zand in een grote houten bak te scheppen, iemand anders moest er bakken water bij gooien en weer een andere moest die houten bak heen en weer bewegen. Het idee is dat goud het zwaarst is, dus dat alles gezeefd moet worden totdat je het goud overhoudt. Wij namen onze taken erg serieus en werkten hard. Met als resultaat dat we nu een paar flinterdunne stukjes goud hebben! Jaja, en dan vergeten we gewoon even dat we eerder gehoord hadden dat er maandelijks voor 3.000 dollar aan goud in de beek gegooid wordt zodat de toeristen wel wat te vinden hebben. Hahaha. Dus in het geval we er met onze reisverzekering niet uitkomen over onze extra gemaakte kosten, kunnen we altijd nog ons goud verkopen (en ook de gevonden opalen uit Coober Pedy ;-)).

Zaterdag zijn we richting Melbourne gereden. We hadden kaarten gekocht voor een Australian Foodball game in Werribee. Het seizoen begint pas in maart en dit was een oefenwedstrijd. Het ging tussen North Melbourne, The Kangaroos en St Kilda, The Saints. We hadden ons van tevoren maar eens ingelezen in de spelregels. Het is in onze ogen een combi tussen voetbal en rugby en het kan er soms erg hard aan toe gaan. Gelukkig waren het allen grote brede mannen die wel tegen een stootje konden, maar toch gingen er geregeld mannen geblesseerd het veld af. Het was ook nog 38 graden, dus naast de spelers hadden ook de toeschouwers het best zwaar. Vorig seizoen had St Kilda het niet goed gedaan, maar dit keer wonnen ze de wedstrijd overtuigend met 102 tegen 77. Het was leuk om eens gezien te hebben!
Vanuit het stadion was het een klein eindje naar Melbourne, naar onze camping. Helaas had ons navigatiesysteem bedacht dat het wel leuk was als we wat van de stad zouden gaan zien. We werden dwars door de stad geleid. Dus met een camper van 3,40 hoog en 7,60 lang door een hele drukke stad waar ook een tram reed…. Dat was minder. Maar gelukkig ging het rijden helemaal goed, maar hebben we er erg lang over gedaan om bij onze camping te komen.

Gister hebben we een dagje Melbourne gedaan. Het was weer een warme dag en dit maakte dat ons plezier in de stad wel wat minder groot was. We hebben door de stad gelopen om wat indrukken op te doen, het Federation square gezien en we zijn de National Gallery of Victoria ingeweest. Dat was namelijk gratis en het was er lekker koel ;-). Doordat het de afgelopen dagen hier zo warm is, zijn er ook weer bosbranden. Zaterdag hebben wij een na smeulend bos langs de weg gezien. Hier zag je, naast vele brandweerauto’s, allemaal rookpluimen. De weg was een tijd dicht geweest, maar toen wij er langs kwamen, was deze gelukkig weer open.

Gisteravond was het dus onze laatste avond in Melbourne, maar ook in Australië. Vanmiddag vliegen we door naar Denpasar, Indonesië. Ik zag zojuist op Facebook dat we 7 jaar geleden ook naar Indonesië vlogen. Ook toevallig! Gisteravond hebben we de kastjes geleegd en hebben we pannenkoeken, gebakken zalm en noedels gegeten. Heerlijk gevarieerd dus ;-). Na het eten was het weer tijd voor Wie is de mol? Hoogst waarschijnlijk hebben we eind volgende week een aantal dagen geen wifi omdat we dan op een boot zitten, dus dan gaan we de finale wat later kijken. De meningen over wie nu de mol is, zijn bij ons erg verdeeld. Dit is een mooi onderwerp van gesprek en de kinderen hebben heel wat theorieën over wie de mol is. Het blijft dus nog even spannend!

Omdat ons Australië avontuur er bijna op zit, is het ook weer tijd voor de evaluatie. Deze is, net als wie de mol is, wat verdeeld. Het is voor Remko en voor mij de 3e keer dat wij door Australië rondreizen. Voor Timo en Daan de 2e keer, ook al herinneren zij zich niets van de 1e keer ;-) en voor Bas de 1e keer. Daan heeft zelfs leren lopen in Sydney in 2010! Australië blijft een geweldig land om rond te reizen! Mooie natuur en erg vriendelijke mensen. We hebben nu dus gekozen om dwars door het land te rijden van Darwin naar Adelaide en Uluru te beklimmen. Daarnaast hebben we over de Great Ocean road gereden vanaf Melbourne en een uitstapje gemaakt naar de Grampians en Ballarat. Veel afwisseling in natuur; woestijn, zee en bossen. En heel veel dieren gezien. Wij kijken terug op een mooie en gevarieerde route!
De start in Darwin met onze kleine camper was best pittig. Het was warm, het regende en er waren veel muggen en vliegen. De eerste paar dagen was het dan ook best afzien. Maar daarna ging het steeds beter en raakten we gewend aan de camper, maar ook aan het koken en het afwassen.
We zijn allemaal van mening dat het erg jammer is dat onze kleine camper kapot ging. We zijn wel erg blij dat dit gebeurde in de bewoonde wereld en niet eerder toen we nog in de outback rondreden. Het was jammer dat we toen een extra vlucht moesten maken en dat we uiteindelijk 2 reisdagen ‘kwijt’ waren. Maar met onze grote camper daarna waren we wel erg blij! Met deze camper hebben we uiteindelijk 1000 kilometen gereden. Dus in totaal hebben we 5000 km door Australië gereden.
Ook aan de kinderen hebben we gevraagd wat ze van Australië vinden: Timo vindt Australië wel erg duur. Want daarom zijn we niet vaak uit eten geweest…. En moest hij vervolgens afwassen. Hij geeft de Australië trip dan ook een 8.
Daan had graag vaker bij de McDonalds of de Hungry Jacks gegeten, want die zitten hier echt heel erg veel. En de helikoptervlucht boven Uluru was echt leuk! Hij geeft deze trip een 9.
Bas vindt dat hij lekkerder in een camper slaapt dan in zijn eigen bed in Vleuten. Toch geeft hij Australië een 7. Hij kan niet uitleggen waarom hij geen 10 geeft ;-).

Wat wij erg positief vonden was dat er nu op heel veel plaatsen echte koffie te krijgen is. Dit was eerder echt niet het geval, dan kon je alleen maar oploskoffie krijgen. En het internet is echt stukken beter geworden. Op de meeste campings was er gewoon wifi, echt wel fijn!
Het rondrijden met een camper bevalt ons erg goed. Evenals het buitenleven. Enige wat wij niet fijn vinden op een camping is het delen van de ruimte waar je je tandenpoetst, maar waar ook gepoept en geplast wordt. Dit gaat nooit wennen. Deze dagen in Melbourne hebben we naast onze camper een huisje staan met eigen douche en toilet. Zo is het helemaal goed! Als we dit overal hadden gehad, dan had deze Australië trip van ons een 10 gehad. Daar dit niet het geval was, krijgt het van ons nu een 9.

Op dit moment zijn we bij Bounce! Een indoor trampolinepark. Een prima plek om met een bakje koffie het reisverslag te schrijven terwijl de kinderen lekker aan het springen zijn. Toen we 4 weken geleden aankwamen in Darwin zijn we ook bij een trampolinepark geweest en nu dus weer voordat we het land gaan verlaten. Zo is het cirkeltje weer rond :-).

• 04 Maart 2019 - 03:38

Karien:

Dikke voldoendes dus voor jullie trip, dat kan ook bijna niet anders.. heel veel plezier in Indonesie!!

• 04 Maart 2019 - 04:19

Geertje:

Wat gaan die maanden snel zeg. Leuk om jullie reis zo te volgen en heel veel plezier in Indonesië. Tot volgende maand

• 04 Maart 2019 - 07:55

Zayra Richards:

De tijd vliegt, zeg. ik wens jullie nog heel veel avontuur en veel plezier in Indonesie.

• 04 Maart 2019 - 13:29

Iet De Vroome:

Prachtige foto"s .Zo kunnen we fijn mee genieten. Veel plezier en een goede reis verder.

• 04 Maart 2019 - 18:32

Anneke Pleizier:

Mooi reisverslag. Hoe doen de jongens het met de "schooltaak"?
    Gisteren nog even in Hattem geweest, alles goed daar!
    Geniet lekker verder( het is hier een beetje herfst)
    Liefs van mij!

• 06 Maart 2019 - 07:25

Suzanne:

Jeetje wat gaat de tijd vlug!! Wat super reis tot nu toe, dankzij de kapotte campers hebben jullie toch midden tussen de wilde dieren gezeten! x

• 06 Maart 2019 - 11:32

Bonne En Martha:

Wij vonden Australie PRACHTIG!!! (om te lezen en foto's te kijken!!!), nu al benieuwd naar Indonesie!"

• 09 Maart 2019 - 16:23

Mama/oma Bente:

Lieve 5, wat weer mooie plaatjes. Wel spannend hoor die komodovararen. Had filmpje gezien hiervan ! Wat zien jullie veel. Hier is t een soort herfst. 44 jaar geleden sneeuwde t in Emmeloord !! Fijne reis nu verder en liefs