De laatste loodjes zijn het relaxt - Reisverslag uit Pemuteran, Indonesië van 5oprijst - WaarBenJij.nu De laatste loodjes zijn het relaxt - Reisverslag uit Pemuteran, Indonesië van 5oprijst - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes zijn het relaxt

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg 5oprijst

20 Maart 2019 | Indonesië, Pemuteran

Alweer meer dan een week geleden dat we een reisverslag schreven, dus weer de hoogste tijd om weer wat op te schrijven. We doen het erg rustig aan op Bali, dus dat maakt dat we dit keer niet heel veel te vertellen hebben. Eerst 3 dagen in Ubud geweest. We merkten allen dat de dagen op de boot behoorlijk intensief waren geweest en dat het erg fijn was om even niets te doen. Wellicht speelt het ook mee dat dit land onze laatste reisbestemming is en dat we alweer plannen aan het maken zijn voor als we thuis zijn. Dit geeft bij de kinderen (onbewust) wellicht toch wat onrust? We merken dat de lontjes van ons allen wat korter zijn…..

Het was dan ook heerlijk dat we in Ubud een eigen huis met een eigen zwembad hadden. Daarnaast hadden we ook iets van een bacterie meegenomen van de boot, waardoor we allen met regelmaat op de wc zaten. Timo was echt ziek, inclusief koorts, dus die heeft 2 dagen alleen maar op bed geleden. En daarna was Daan een dag ziek. Ikzelf had/heb een driedubbele koortslip, wat ook geen pretje was/is. Dus in Ubud hebben we weinig tot niets gedaan buiten zwemmen, eten en 6 kg kleding laten wassen.
Daarna zijn we doorgereden naar Balian Beach. Hier zijn we ook 3 dagen gebleven en hebben we iets meer gedaan. Zoals de naam al doet vermoeden zaten we hier aan zee. De zee was hier behoorlijk ruw, veel golven, maar vooral veel onderstroom. Voor surfers erg mooi. De kinderen vinden het heerlijk om in de golven te spelen en te zwemmen, maar hier kon dit echt niet. Af en toe wel gedaan, maar toen Remko en Timo getuige waren van een bijna verdrinking van een klein meisje, hebben we toch maar afgesproken dat de kinderen niet meer de zee ingingen.
We zijn met de auto naar een waterval gereden. Dit was een waterval die niet toeristisch was, en dus hadden we erg veel moeite om deze te vinden. Via een heel smal paadje dat erg stijl naar boven en beneden liep, kwamen we in de buurt. Daar kwam een Balinees op zijn brommer vragen of hij ons naar de waterval zou begeleiden. Stoer als wij zijn, zeiden wij dat dit niet nodig was. Maar blijkbaar vond deze man dat het wel nodig was, dus hij liep met zijn 2 honden met ons mee. En dit bleek wel erg fijn te zijn. Anders hadden wij lopend deze waterval niet gevonden… Het was een leuke wandeling tussen de bananenbomen en de koffieplanten door. En het was een behoorlijke waterval! Op de terugweg nog een regenbuitje, maar dat mocht de pret zeker niet drukken. Waar wij onze auto geparkeerd hadden, was een visvijver met een klein eettentje. Hier hebben we mie goreng geluncht en de kinderen hebben hier nog gevist.

Vervolgens zijn we maandag van Balian Beach naar Pemuteran gereden. We hebben hier weer een heerlijke plek gevonden met een enorm zwembad met een bar in het midden.
Gister zijn Timo en Daan naar de kapper geweest en heb ik in de tussentijd mijn nagels laten doen. Ik heb voor het eerst in mijn leven een French manicure gehad. Wat een feest :-).
Vanmiddag zijn we naar een schildpaddenopvang geweest. Hier worden de eieren die op de stranden gevonden worden naar toe gebracht, evenals schildpadden die in de netten van de vissers terecht zijn gekomen. Nadat de eieren uitgekomen zijn, worden de schildpadden als ze een maand of 3 zijn weer naar de zee gebracht. Hier worden van oudsher nog schilpadden gevangen voor het vlees en voor bepaalde rituelen. Nu koopt de schildpaddenopvang de eieren en de gevangen schildpadden van de lokale bevolking. Het loont de bevolking dus om de schildpadden te beschermen. Lokale bevolking blij, toeristen blij, schildpadden blij!
In de ochtend kan je zelf ook schildpadden naar zee brengen, dus het plan is dat we daar morgenochtend weer heen gaan. Dit zouden de kinderen wel erg leuk vinden om te doen!
Na het bezoek aan de schildpadden zijn we vanavond aan het strand gebleven om te eten. De kinderen hebben eerder deze reis, het poolen ontdekt en dit kon hier ook. Op de terugweg kwamen we langs een traditionele Balinese vollemaan ceremonie. Iedereen had zich mooi aangekleed en ging naar een tempel. Daarnaast was een kleine markt met allemaal eten. En suikerspinnen, dus dat was een lekker toetje.

Morgen vertrekken we weer en gaan we naar een eigen villa met alles erop en eraan in de buurt van Lovina. Hier blijven we de laatste week van onze reis. Wat is de tijd toch snel gegaan zeg! Wij genieten nog heel even verder van Indonesië, de zon, strand, het lekkere eten en elkaar en zien jullie allen snel weer!

• 23 Maart 2019 - 05:49

Margreet:

Wat een prachtige plek nu. !! lijkt wel een paleisje. Geniet nog laatste week daar. liefs mama/oma

• 26 Maart 2019 - 12:44

Marian:

Geniet van jullie laatste week!
    Dank je wel voor de leuke verslagen en foto's.

• 26 Maart 2019 - 14:56

Mama/oma:

Lieve 5,
    Aan alles komt een eind, ook voor jullie na een geweldige "now or never" reis. Wat hebben jullie veel gezien en ...geleerd van deze kant van de grote wereldbol en ...dat nemen jullie mee voor jullie hele leven !! Onvergetelijk !! liefs, goede reis en tot vrijdag in ons Nederland !! Ook wel weer heel fijn.
    Liefs en koffie staat klaar ! x mama/oma