Change of plans - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van 5oprijst - WaarBenJij.nu Change of plans - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van 5oprijst - WaarBenJij.nu

Change of plans

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg 5oprijst

24 Februari 2019 | Australië, Warrnambool

Dat je niet alles van tevoren kan plannen, is wel gebleken. Ik lees nu terug in het laatste verslag vanuit Adelaide van vorige week, dat we de planning voor de rest van onze Australië reis zouden maken. Zogezegd zo gedaan; we hadden een mooie planning gemaakt. Na een paar dagen Adelaide vertrokken we op dinsdag richting Mount Gambier. Na 20 kilometer reden we de Adelaide Hills in of meer op, en zag Remko dat de temperatuur van de motor wel erg hoog opliep. Dus op zoek naar een plekje waar we de camper konden parkeren om het te controleren. Dit duurde even en toen kookte de motor inmiddels. We vonden een plek bij een BP station en een telefooncel en toen maar gebeld met het verhuurbedrijf. Zij hebben toen geregeld dat onze camper opgehaald werd door een takelwagen en naar een garage bedrijf gebracht werd. Met de takelwagen konden 2 mensen mee, dus Remko en Daan reden vast mee. Voor de achterblijvers zou een taxi worden geregeld. Om een heel lang verhaal kort te maken, we hebben kennis gemaakt met de vriendelijkheid van de Australiërs! Een taxi kon niet geregeld worden, reden onbekend, en toen bood de dame van het BP station ons aan om de achterblijvers weg te brengen naar het garagebedrijf. Wat ontzettend lief! Dus toen stonden we allemaal bij het garage bedrijf waar onze camper stond. Daar gaven ze aan niet zo snel te kunnen achterhalen wat het probleem was en dat ze de volgende dag meteen weer zouden gaan kijken. Zij gingen voor ons op zoek naar een plaats om te overnachten, wat nog niet zo makkelijk was. Maar uiteindelijk een huisje op een camping gevonden in een park en de garage eigenaar bood ons aan daar heen te brengen. Inclusief een tussenstop bij een winkel zodat we wel wat te drinken hadden. Ook weer een super lieve actie van deze man van wie zijn opa uit Nederland kwam. Al met al een super locatie waar we die nacht sliepen. ’s Avonds een wandeling door het park gemaakt en heel veel dieren gezien. Inclusief de eerste levende kangoeroes :-). Maar ook koala’s, possums, kookaburra’s, gekleurde papagaaien en heel veel kaketoes. We hebben daar pizza’s laten komen en die op de bank voor de tv opgegeten. De kinderen genoten van een avondje op de bank voor de tv met pizza :-).
De volgende morgen bleek dat er grote problemen waren met de motor van onze camper en dat deze niet meer gemaakt zou worden. Wat een teleurstelling. De camper was inmiddels omgetoverd tot een Fortnite camper en we waren behoorlijk aan elkaar gewend. Het was wel een oude wagen, ruim 600.000 km op de teller. Maar wel een Toyota. Wij hebben ruim 4000 km gereden van Darwin naar Adelaide. Het verhuurbedrijf had geen vervangende camper voor ons. Alleen een auto die we in Melbourne konden ophalen. Na hier even over nagedacht te hebben, hebben we besloten om dit niet te doen. We wilden toch graag in een camper blijven rondreizen. Dus toen zijn we op zoek gegaan naar een camper die we per direct konden ophalen. Deze was in Adelaide niet te vinden, maar wel in Melbourne. Dus toen maar vliegtickets gekocht om ’s avonds naar Melbourne te vliegen zodat we de volgende dag onze nieuwe camper konden ophalen. Dat was een onverwachtse vlucht naar Melbourne, naar wat de eindbestemming van onze Australië reis is. Helaas had onze vlucht 1,5 uur vertraging, dat was flink balen. We kwamen pas tegen 10 uur aan in Melbourne. In Melbourne is het een half uur later dan in Adelaide, het verschil met Nederland is nu 10 uur. Door naar ons hotel en lekker geslapen.
Donderdag onze nieuwe camper opgehaald. Het is wel een hele grote camper voorzien van veel extra’s. Zo hebben we nu leren bekleding, 3 2-persoonsbedden, een dvd-speler, een oven, een magnetron, een airco en heel veel bergruimte. We zijn nog in gesprek met het verhuurbedrijf over onze extra kosten die we nu maken, maar door de overstromingen in Queensland, liggen ze wat achter met de claims. Daarnaast hebben we ook onze reisverzekering maar ingeschakeld. We moeten nog maar even afwachten hoe dit verder gaat verlopen met deze extra kosten …..

Maar we rijden nu dus rond in een enorme camper. Echt wel een feestje. Enige nadeel is dat het wat lastiger parkeren is bij een supermarkt. Met de vorige camper pasten we op een gewone parkeerplek, met deze camper bij lange na niet.
En onze planning? Deze is dus aangepast. We hebben de Great Ocean Road nu vanuit Melbourne ipv Adelaide gereden. Een mooie route langs de kust. Vanuit Melbourne zijn we naar Torquay gereden en hier zijn we 2 dagen gebleven om even te wennen aan ons nieuwe vervoermiddel. Natuurlijk zijn we daar ook naar Bells Beach geweest, HET surfstrand van Australië. Super om te kijken naar alle surfers die daar op het goede moment een golf weten te pakken :-).
Vanuit daar zijn we heel rustig met een aantal tussenstops om te zwemmen in de Grote Oceaan, naar Cape Otway gereden. Omdat we nu een camper hebben die van alle gemakken voorzien is, hebben we een nacht op een bushcamp gestaan. Wel op een camping, maar dan zonder stroom en zonder water. We hebben gekookt op een houtvuur.
Gisteren zijn we via de 12 apostelen (inmiddels nog maar 8) en de andere mooie rotsen (The Arch, The Grotto) in zee, en Port Campbell, Petenborough en Bay of Island, naar Warrnambool gereden. De Great Ocean Road eindigt hier. Hier staan we nu op een camping. Nu wel met stroom, een zwembad en goede WIFI. Gisteravond konden we weer kijken naar Wie is de mol?. Wat weer erg spannend was.
We hebben onze truien sinds gister gelukkig weer op kunnen bergen. Gister kwam de thermometer weer boven de 30 graden uit en dit blijft de komende week (op dinsdag na) het geval.

De kinderen werken nu aan hun schoolwerk en dan rijden we straks door naar de Grampians. Dit is een National park, het binnenland in, waar we 2 nachten willen blijven om wat te wandelen en om dieren te zien. En daarna gaan we door naar Ballarat om goud te zoeken en vanuit daar door naar Melbourne waar we nog een paar dagen willen zijn voor we daar weer vertrekken. Maar ja, deze planning kan ook zo weer anders worden ;-).

Wat ook nog leuk is om te vermelden is dat Timo inmiddels ingeschreven staat voor een middelbare school. We hebben uiteindelijk toch gekozen voor een andere middelbare school dan eerder bedacht en Timo is aangemeld voor de sportklas van Volt! En daarnaast zijn de rollen voor de eindmusical van groep 8 verdeeld en mag Timo de rol van Rik spelen. Dit is best een grote rol en dit wilde Timo heel erg graag, dus hij is helemaal blij!

Als laatste nog een vraag van Bas: “Een kameel kan toch veranderen van kleur?”

• 25 Februari 2019 - 02:33

Aukje:

Mega gaaf!!!

• 25 Februari 2019 - 03:56

Tine:

Heel leuk om jullie avonturen te volgen. Wat een pech met de kamper, maar nu wel kamper 3.0 voor terug gekregen met alles erop en eraan. Heel veel plezier met dieren spotten, zwemmen en genieten.

• 25 Februari 2019 - 05:29

Bonne En Martha:

Wat een "pech"!!

• 25 Februari 2019 - 05:40

Boukje :

Jee wat een pech met jullie camper, maar mooi opgelost uiteindelijk. .Wij zijn vanochtend vertrokken uit de Grampians, dus we hadden elkaar nog tegen kunnen komen ;-)! Wij vonden het super daar, ook met alle kangaroos! Heel veel plezier nog

• 25 Februari 2019 - 05:44

Marian:

Wat een belevenissen zeg!
    Links- of rechtsom, jullie komen
    toch wel op de geplande plekken.
    Heerlijk om te lezen.

• 25 Februari 2019 - 07:00

(o)ma Anke Los:

Wat een verhalen weer zeg. Zie maar hoe flexibel jullie zijn. Dat wordt je wel van al die reizen. Miriam geweldig hoe je dat weer allemaal schrijft. Je reist echt met jullie mee. Geniet nog van de laatste week Australie. Liefs voor alle 5

• 25 Februari 2019 - 07:15

Gerda:

Hahaha...die Bas! Geweldig! Heeft hij het toch goed onthouden hoor..alleen die 3 laatste letters...eon....wat maakt het uit?
    Bali zit er nu aan te komen he? Ben heel benieuwd hoe jullie dat vinden. Misschien een leuke tip: in
    Lovina zit een kleine dansschool waar kinderen opgeleidt worden in balinese dansen en muziek maken en zingen.
    De man die dat vol passie doet noemt zichzelf Jimmy Hendrikx.
    Als hij bij zijn dansschooltje een uitvoering heeft...loopt hij publiek bij elkaar te lobbieën in Lovina....stap gerust bij hem in zn jeep.....hij vraagt na de voorstelling een vrijwillige bijdrage en je hebt de avond ,van je leven...(uurtje)
    Veel plezier nog!