Zon, zee, Komodo - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van 5oprijst - WaarBenJij.nu Zon, zee, Komodo - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van 5oprijst - WaarBenJij.nu

Zon, zee, Komodo

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg 5oprijst

12 Maart 2019 | Indonesië, Ubud

Daar zijn we eindelijk weer! We hebben ruim 5 dagen geen internet gehad, dus we hebben heel wat gemist over Wie is de mol?, maar ook al mijn verjaardag wensen. Zojuist Wie is de mol? gekeken, dus we zijn weer helemaal op de hoogte. Remko had als enige de mol goed geraden. Wat was het weer een spannend seizoen zeg!
En dank dus voor alle verjaardag wensen! Ik heb een rustige, maar leuke, verjaardag op een boot gevierd :-).

Het laatste verslag schreef ik vanuit Melbourne. Vanuit Bounce! het trampolinepark zijn we naar het verhuurbedrijf van de camper gegaan om onze camper in te leveren. We waren er achter gekomen dat we schade hadden boven aan de zijkant van de camper. Geen idee hoe we hieraan zijn gekomen, waarschijnlijk iets te dicht langs een boom gereden? Gelukkig was het echt alleen aan de zijkant en niet bovenop en was het een oppervlakkige beschadiging. Hier waren we voor gedekt, dus gelukkig kwamen er geen extra kosten bij.
Voor degenen die er benieuwd naar zijn, zowel het eerste camperverhuurbedrijf als onze reisverzekering heeft een deel van de extra gemaakte kosten ivm het kapot gaan van de camper en het huren van een nieuwe camper vergoed. We zijn nog in gesprek over het andere deel….

We zijn vervolgens van Melbourne gevlogen naar Denpasar. Een vlucht van 6 uur. Een prima vlucht met Qantas met allemaal nieuwe films voor grote mensen (A star is born, Bohemian Rhapsody, the Green Book), maar voor de kinderen alleen Ralph breaks the internet. Zeker een leuke film, maar daarna waren ze snel uitgekeken op hun schermpje.
Omdat het tijdsverschil tussen Melbourne en Denpasar 3 uur is (verschil met NL is nu 7 uur), hadden we die dag 3 uur extra. Op zich leuk, maar best vermoeiend. We kwamen om 10 uur ’s avonds, lokale tijd, aan. Gelukkig ging het snel met de bagage stond er al een taxi op ons te wachten die ons naar ons nieuwe onderkomen bracht.
Dinsdag hebben we een rustige dag gehad. Gewerkt voor school, gezwommen en geluncht en gedineerd aan zee. Het internet was daar uit de lucht, dus lekker rustig.

Het schoolwerk gaat best goed. Even een dipje in Australië in onze kleine camper toen we veel gereden hebben. Maar daarna hebben we het weer goed opgepakt. Daan heeft zijn werkstuk over Australië bijna af en zal dit morgen inleveren. Timo heeft iets meer tijd nodig voor zijn werkstuk, maar deze zal volgende week ook echt wel af zijn. En daarna kijken we hoe hij zijn spreekbeurt op afstand zal houden voor zijn klas. En Bas heeft de letters SCH en NG geleerd en weet dit goed te gebruiken. De komende weken zullen we zorgen dat de kinderen met spelling, taal en rekenen op (ongeveer?) dezelfde bladzijden zijn als hun klasgenoten.

Woensdag zijn we van Denpasar naar Labuan Bajo, Flores gevlogen. Een ander Indonesisch eiland. Met een propellervliegtuig. Vanaf hier hadden we vanaf vrijdag een boottocht gepland. Op donderdag was het op Bali nieuwjaarsdag en op die dag ligt heel Bali stil, incl. het vliegveld. Vandaar dat we een dag eerder naar Flores vlogen. Flores is een eiland wat nog niet zo toeristisch is. De mensen zijn er allemaal super vriendelijk en dan ook echt gemeend super vriendelijk en belangstellend. Helaas regende en waaide het aan 1 stuk door in Labuan Bajo, waardoor er geen internet was en de stroom regelmatig uitviel in het hele dorp. We zijn wel het dorp ingegaan om boodschappen te doen voor op de boot; koekjes, snoepjes, cola, fanta en wat bier. Op de boot werden we voorzien van heerlijke Indonesische maaltijden, maar deze zaken dus niet. Doordat we geen internet hadden en er ook geen telefoon werkte, hadden we niet doorgekregen hoe laat we vrijdag opgehaald zouden worden voor onze boottrip. Dus maar vroeg opgestaan en toen werden we om 9 uur opgehaald.
Het weer was vrijdag gelukkig weer goed en toen was het 4 dagen op en top genieten op de boot. We hadden een zeilboot (waarvan de zeilen nooit gebruikt zijn omdat er te weinig wind was) met 5 bemanningsleden die alles voor ons regelden. Een kapitein, een kok, een technische man, iemand die ons met een klein bootje naar alle stranden bracht en een gids die ons overal heen bracht en steeds met ons mee ging (en goed Engels sprak). We zijn door het Komodo National Park gevaren, hebben op witte eilanden gezeten, vissen gevangen, gesnorkeld en gezwommen. We hebben veel dieren gezien zoals de komodo varanen, manta rays, schildpadden, rifhaaien, dolfijnen, vleermuizen en een miljoen gekleurde vissen. Het snorkelen ging Timo en Daan meteen goed af. Bas had wat opstartproblemen, maar op dag 2 had hij ook door hoe hij onder water kon ademen en toen wist hij niet meer van ophouden. Zo gaaf om dit met z’n allen te doen en de onderwaterwereld te bekijken! Deze boottrip is echt een hoogtepunt van ons reis.

Afgelopen zondag heb ik mijn verjaardag op de boot gevierd. Ik heb een mooie Calvin Klein tas gekregen en een ketting met een (gecultiveerde) parel. En een zonnebril, maar deze heb ik helaas op de boot laten liggen….. ’s Avonds kwam de bemanning van de boot al zingend aanzetten met een taart.

Vanmorgen vroeg zijn we vanaf de boot vertrokken en weer met het propeller vliegtuig terug gevlogen naar Bali. Wel apart, er zaten vanmorgen maar een man of 25 in het vliegtuig waar iets van 150 man in kunnen. Op het vliegveld stond onze huurauto klaar, een Toyota Rush, en zijn we doorgereden naar Ubud. Nu zitten we in een villa met eigen zwembad en hebben we net pizza gegeten. Wij blijven de komende 2,5 week op Bali. Eerst 1,5 week rondreizen en dan nog een week in een villa aan het strand. 7 Jaar geleden zijn we hier ook geweest, toen was ik zwanger van Bas. We hebben toen Java en Bali bezocht. Nu hebben we eigenlijk nog geen plannen, behalve dat we de komende 3 nachten in Ubud blijven. Deze plannen gaan echt nog wel komen ;-).

Vanmorgen zijn we om kwart over 5 opgestaan, dus wij gaan zo naar bed. Welterusten voor ons en fijne dag voor jullie :-).

• 12 Maart 2019 - 13:34

Tine:

Hieperdepiep hoeraaaa. Wat een gave foto s en wat een leuke avonturen. Jullie zien er allemaal ontspannen uit en plezier straalt van alle koppies. Zo leuk om jullie avonturen mee te maken. Geniet er samen lekker van want voor je het weet start de ratrace hier weer :-) x

• 12 Maart 2019 - 17:13

Annemarie Dijkstra :

Wat een wereldsavontuur. Fantastisch. Wat zullen jullie genieten. Mooie herinneringen. Mooie foto’s. Heel veel plezier nog.

• 12 Maart 2019 - 17:59

Gerda:

Veel plezier op Bali....maak maar veel mooie foto's.

• 13 Maart 2019 - 07:05

Dennis:

Alsnog van harte gefeliciteerd!!!! Wat maken jullie een fantastische reis. Superleuk om alle verslagen te lezen. Heb nog veel plezier. Enne....tot snel. Het schiet al aardig op...

• 13 Maart 2019 - 10:33

Zayre En Margot:

Wat een heerlijke plaatjes!. Wij willen ook!!!!!!!!!!
    Alweer de laatste maand ingegaan, wat gaat dat hard,

Miriam, nog gefeliciteerd met je verjaardag. Was een mooie taart en wat zat er in die tas van Calvin?

• 13 Maart 2019 - 16:15

Joost Welle:

En weer eens al jullie belevenissen gelezen. Wat een avontuur!
    Mooi dat je dit kunt doen. Geniet er nog van! En Mirjam ergens in april of mei gaan we een bakkie doen hahahaha.

• 13 Maart 2019 - 18:27

Boukje :

Nog van harte gefeliciteerd Miriam en wow wat ziet dat er allemaal geweldig uit! Geniet nog van jullie laatste weekjes!

• 14 Maart 2019 - 10:51

Iet De Vroome:

Wat een prachtige reis.Mijn buurvrouw vertrekt over 3 weekjes naar Bali. Heeft er gewoond en is do lop dit eiland.Laat haar de foto's zien. Heel apart.