Laatste uren Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van 5oprijst - WaarBenJij.nu Laatste uren Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van 5oprijst - WaarBenJij.nu

Laatste uren Cambodja

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg 5oprijst

03 Februari 2019 | Cambodja, Khett Siem Reab

We zijn vandaag precies een maand onderweg en onze reis door Cambodja zit er bijna op. Vanuit Phnom Penh zijn we naar Kampong Cham gereden. Hier hebben we een nacht doorgebracht in een hut op een terrein waar een school staat. Er wordt hier geprobeerd om zoveel mogelijk Cambodjaanse kinderen les te geven in vooral Engels en computerles. Hier zit een Franse organisatie achter. Voor de financiering verhuren ze hutten, is er een restaurantje en moeten ze het hebben van donaties. Zo heeft National Geografic het computerlokaal gefinancierd. Wij hadden hier graag 2 nachten gebleven om ook nog wat van de kinderen op school mee te krijgen (wij waren hier op zondag namelijk en dan is er geen school), maar alle hutten waren al vol. Dus van de school hebben we niet veel gezien. Op maandagmorgen zijn Remko, Timo en Daan nog gaan vissen. Niet met een hengel, maar met netten vanaf een boot. Iemand deed dit voor en ze mochten het allemaal nadoen. En dat viel dus niet mee. Naast dat de netten heel erg zwaar waren, is het ook een erg moeilijke techniek om in 1 keer een net in het water te gooien. Dit ging dan ook niet zo goed en er werd door de mannen geen enkele vis gevangen ;-).
Hier was natuurlijk geen WIFI, maar we hadden gelukkig ons eigen WIFI netwerkje bij ons zodat we aflevering 4 van Wie is de mol? konden kijken. Wat was het weer spannend en wat baalde Timo ervan dat Nikki naar huis moest.

Vanuit Kampong Cham zijn we naar Kratie gereden. Vlak bij Kratie ligt Kampi aan de Mekong river en hier leven zeldzame Irrawaddy dolfijnen. Het idee was dat wij dinsdagmorgen naar de dolfijnen wilden gaan kijken, maar helaas was Daan toen ziek. Hij had goed geslapen, maar gaf bij het wakker worden aan dat hij niet lekker was. En toen begon het spugen en poepen. Gelukkig was dit van korte duur en was Daan rond lunchtijd weer opgeknapt en konden we alsnog gaan. We hadden maandag ergens geluncht waar ze heerlijke stokbroodjes met eiersalade hadden en hier moesten we op dinsdag weer heen om 5 broodjes eiersalade te bestellen :-). Na de heerlijke lunch zijn we doorgereden naar Kampi. Toen we naar de bootjes liepen zagen we de eerste dolfijnen al in het water zwemmen. De Irrawaddy dolfijnen zijn eigenlijk geen dolfijnen, maar walvissen. Ze moeten regelmatig boven water komen om adem te halen. Het was hier helemaal niet toeristisch en het was genieten van de rust op het water en de dolfijnen om ons heen. We zagen veel vinnen en ruggen, af en toe een kop en je hoorde ze ademhalen. Timo had van zijn voetbalteam een verrekijker voor zijn reis gekregen en deze kwam nu goed van pas! Voor een paar dollar extra konden we ook nog even naar een eilandje in de Mekong. Dus dat wilden we natuurlijk ook wel even. Mooie zandduinen waar de jongen salto’s konden maken :-). Het was een zeer leuk uitje!
Na 2 nachten Kratie zijn we doorgereden naar Kampong Thom. Een prima tussenstop om de reistijd te verdelen over 2 dagen. Natuurlijk ook weer een hotel met een zwembad, dus daar lekker gezwommen en gegeten.
En donderdag zijn we vanuit Kampong Thom naar Siem Reap gereden. Dus weer terug naar de plaats waar onze Cambodja reis begon. We hebben een tussenstop gedaan bij een tempel, Beng Mealea. Deze tempel is het decor van de film: “two brothers”. Een film over tijgers. We hebben deze film met de kinderen woensdagavond gezien en dus de volgende dag zijn we naar de tempel gegaan. Het idee was erg leuk, maar we zagen weinig terug uit de film ;-). Het was die dag erg warm en we zagen op de weg terug een restaurant met airco. Dus daar gingen we lunchen om een beetje af te koelen. We zagen wel dat er erg veel bussen buiten stonden, maar hadden niet verwacht een heel restaurant vol met Chinezen aan te treffen op deze best wel afgelegen plek….. Waar we ook nog de duurste rekening voor het eten in heel Cambodja gepresenteerd kregen….

Weer terug in Siem Reap voelde als een soort thuiskomen. Dit keer wel een ander hotel, maar meteen wel gegeten bij ons vorige hotel om iedereen daar weer gedag te zeggen en een ijsje gegeten bij onze ijs-vriend. En zelfs de man waar de jongens hun Nikes gekocht hadden op de nightmarkt herkende ons en vroeg hoe het met ons was.
Vrijdag was het weer de hoogste tijd om wat aan het schoolwerk te doen. Door de reisdagen in de afgelopen week, is dit er afgelopen week een beetje bij ingeschoten. We hadden gezien dat er in de buurt een midgetgolfbaan was. We hadden de kinderen dit niet verteld en zijn als verrassing daar ’s middags naar toe gereden. 14 Holes met allemaal kleine nagemaakte tempels uit de buurt. Echt superleuk om weer eens te doen! Bij een hole in one kreeg je een biertje en uiteindelijk hadden we 3 keer een ‘holy one’ volgens de kinderen :-), Timo 2 keer en Bas 1 keer. De kinderen vonden het ook erg leuk om eens verrast te worden met een leuke activiteit, dus dat willen ze wel vaker doen!
Gisteren zijn we naar Banteay Srei, nog een tempel, geweest. En naar het mijnenmuseum dat daar in de buurt ligt. We merkten dat het onderwerp ‘mijnen’ de kinderen erg bezighield. Het was erg leerzaam! Het ging over het plaatsen van mijnen en natuurlijk over het opruimen en ook over mijnen in de rest van de wereld.
En Timo en Daan zijn naar de kapper geweest. Vonden zij, maar ook de kapper, erg leuk!

Gisteranavond tijdens het eten hebben we onze reis door Cambodja geëvalueerd met de kinderen. We hebben iets meer dan 2000 km gereden over verschillende wegen, zandpaden en hobbels en bobbels. Vooral in het oosten hebben we nog het echte authentieke Cambodja gezien waar de mensen niet vaak toeristen zien en waar nog behoorlijk primitief geleefd wordt. Timo en Daan geven Cambodja een 10. Bas gaf Cambodja in eerste instantie een 2, maar na doorvragen werd dit toch ook een 10 :-). Remko geeft een 9, vanwege de slechte wegen en ik geef het een dikke 10! De mensen zijn hier super aardig en we hebben ons overal erg veilig en op ons gemak gevoeld.
Wel is er een zorg voor de toekomst van dit land. Het land wordt steeds meer overgenomen door Chinezen die overal aan het bouwen zijn. We hebben dit gezien in Sihanoukville, maar ook op het eiland waar we geweest zijn. Daar staat een groot nieuw casino. Volgens de eigenaresse van het resort op het eiland waar wij verbleven, staat het casino leeg en is dit alleen een manier om geld wit te wassen. Ook in het oosten zijn steeds meer Chinese ondernemers te vinden. Nu de Europese Unie mogelijk stopt met de financiering aan Cambodja, is de vraag wat er verder met dit land gaat gebeuren.

Vanmorgen hebben we via de BVN nog aflevering 5 van Wie is de mol? gezien. De kinderen willen ook wel een keer van zo’n rots abseilen :-). Vanmiddag verlaten we Cambodja voor ons volgende avontuur. We vliegen via Singapore naar Darwin. Daar halen we morgenochtend onze camper op en rijden in een maand tijd van Darwin naar Melbourne. Gelukkig zijn de voorspellingen dat het minder warm wordt in Australië (en ik zag dat het in Nederland weer wat warmer wordt). Het zal even wennen worden dat we zelf gaan koken, dat we moeten gaan afwassen, op een camping moeten douchen en dat er niet overal WIFI zal zijn.

We verlaten Cambodja met een erg goed gevoel en hebben zin in ons volgende avontuur!