Regen, vliegen, muggen en hitte - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van 5oprijst - WaarBenJij.nu Regen, vliegen, muggen en hitte - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van 5oprijst - WaarBenJij.nu

Regen, vliegen, muggen en hitte

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg 5oprijst

08 Februari 2019 | Australië, Alice Springs

Regen, vliegen, muggen en hitte…. Niet allemaal tegelijk, maar hier steeds wel 1 of 2 componenten van. Dat is wel even wennen na onze reis door Cambodja waar we eigenlijk alleen last van muggen gehad hebben op het eiland en natuurlijk was het ook af en toe best warm. Maar nu dus allemaal wat extremer…..
Het laatste verslag schreef ik op zondag net voor we Cambodja gingen verlaten. We zijn toen via Siem Riep naar Singapore gevlogen. Een vlucht van 2 uur. Daar moesten we 3,5 uur wachten op de onze vlucht naar Darwin die nog 4 uur duurde. In Darwin is het 2,5 later dan in Cambodja (en 8,5 uur later dan NL), dus we kwamen om 5.00 uur ’s morgens aan in Darwin. Al met al best een vermoeiende reis waar we weinig geslapen hebben. Behalve Bas natuurlijk weer, die sliep al voor het opstijgen en moesten we wakker maken na het landen :-). Aangekomen in Darwin konden we op dat tijdstip natuurlijk niets, dus daar hebben we eerst nog maar een paar uur proberen te slapen in de koele aankomsthal. Ondertussen zagen we dat het buiten erg hard regende en waaide.
Tegen 10 uur hebben we een taxi genomen naar het verhuurbedrijf van de camper.
Omdat het in Darwin regenseizoen is, wat hier laagseizoen is, hadden we niet heel veel mogelijkheden voor het huren van een camper. Veel verhuurbedrijven waren namelijk dicht. Toen wij in 2010 met Timo en Daan van Perth naar Darwin zijn gereden, hebben we dat in een hele grote camper gedaan. Een camper met 3 2-persoonsbedden en een badkamertje met douche en toilet. Dit konden we nu nergens huren, het enige was een klein camperbusje. Omdat wij elkaar allemaal erg lief vinden en we in de veronderstelling waren dat we met name buiten zouden leven, voorzagen we hier geen probleem in. Maar ja, dan denk je niet aan alle tassen die we bij ons hebben en aan het verbouwen ’s avonds voor het maken van de bedden en ’s morgens weer voor het opbreken van de bedden. Dit in combinatie met veel regen en muggen, maakte dat we wel erg moesten wennen de eerste paar dagen.
Bijzonder dat op zo’n klein oppervlak je ook spullen kwijt kan raken. Zo zijn we de telefoon van Daan 2 dagen kwijt geweest en vervolgens de DEET van de kinderen. Natuurlijk wel weer gevonden in kleine gaatjes/hoekjes, maar wel super onhandig.

Vanaf het verhuurbedrijf zijn we eerst even naar een supermarkt gereden en toen naar een camping met zwembad. Even bijkomen van de reis en wennen aan het enorm vochtige zweetweer. Wat natuurlijk meteen opviel was dat Australië vele malen duurder is dan Cambodja. Een biertje in Cambodja kostte rond 1 EURO, hier is het minimaal 4 EURO. Ons idee is dat we deze weken veel zelf gaan koken en af en toe uit eten gaan we zeker ook doen! Dus ’s avonds aten we zelfgemaakte pasta. Omdat we best wel moe waren, wilden we vroeg gaan slapen. Dus toen moesten de bedden klaar gemaakt worden….. Dat had wat voeten in de aarde, maar natuurlijk is dit prima gelukt. Het slapen ging wat minder door de warmte.
Op dinsdag zijn we naar Flipout geweest, vergelijkbaar met Jumpin/Jumpsquare in NL. Even de jongens laten springen en wij een bakje koffie :-). Toen naar een supermarkt om de koelkast vol te gooien met eten en drinken en toen door naar Katherine. We willen zo snel mogelijk weg uit het regenseizoen, dus we gaan elke dag een stuk rijden. We rijden de Stewart Highway van Darwin naar Port Augusta helemaal af (2834 km) en dan door naar Melbourne. We hadden het idee om in Katherine naar een camping in een national park te gaan, maar daar aangekomen bleek de camping gesloten te zijn. Toen door naar een andere camping, maar deze was niet bereikbaar door een afgesloten weg ivm overstromingen. We hadden onderweg nog een camping gezien, dus daar zijn we heen gegaan. Gelukkig ook weer een camping met zwembad, dus na aankomst eerst weer het water in en toen weer gaan koken. Dit keer aardappels, groente, vlees. En de kinderen vonden het super lekker :-)!. ’s Avonds kwam de regen met bakken uit de hemel, en dan zit je met zn allen in een kleine camper…. De tweede nacht was geen pretje. Hier waren zoveel muggen die zelfs door de horren van de ramen heen kwamen, dat we allemaal lek gestoken zijn. En natuurlijk ook weer erg warm. ’s Nachts ons allemaal nog ingespoten met DEET en toen gelukkig nog een paar uur geslapen. Vanuit Katherine zijn we naar de Bittersprings hotsprings gegaan. Onderweg kwamen we een kleine overstroming over de weg tegen, maar deze kon onze camper prima aan. Heel helder water, maar echt afkoelen was het niet. En toen weer door gereden naar Daly Waters. Hier staat de oudste kroeg van Australië en is daarom voor veel toeristen een plek die bezocht moet worden. En omdat er op deze weg ook niet heel veel anders te zien is, stopt iedereen hier…
Wat nog wel leuk is om te vermelden, is dat Remko en ik hier al eens geweest zijn. Beiden in 1999/2000, maar toen los van elkaar omdat we elkaar toen nog niet kenden. Ik als onderbreking van mijn studie die niet geheel soepel verliep. Ik ben toen 6 maanden door bijna heel Australië heen gereisd. Op het stuk tussen Alice Spring en Adelaide na, heb ik deze route al eens gereden. Remko is samen met zijn vriend Fedor een jaar hier geweest en heeft iets minder gezien dan ik in deze periode ;-). Ook Remko heeft deze route al eens gereden.
In Daly Waters was natuurlijk ook weer een zwembad en daar hebben we ook maar gegeten. Het klaarmaken van de bedden voor het slapengaan, gaat gelukkig steeds makkelijk en sneller. En gelukkig ging het slapen ook beter!

Vanuit Daly Waters de volgende dag door naar The Devils Marbles, met een tussenstop in Tennant Creek voor de boodschappen. In Tennant Creek stond een thermometer die aangaf dat het daar 43 graden was. Dus het klopte wel aardig dat we het zo warm hadden ;-). Vanaf Tennant Creek begint ongeveer de woestijn. Dus vanuit de camper weidse uitzichten, wel met wat bomen en bergen. De eerste kangoeroes die we gezien hebben, lagen dood langs de kant. Net als vele dode koeien, kapotte autobanden en uitgebrande auto’s. In de diepvries van de supermarkt is tegenwoordig wel veel kangoeroe te vinden, incl hele grote staarten. Inmiddels wel wat levende wallaby’s gezien, maar helaas nog steeds geen levende kangoeroe.

De zonsondergang hebben we bij de Devils Marbles gezien. Erg mooi! Wel jammer van de enorme hoeveelheid vliegen daar die vooral in je gezicht willen zitten. ’s Avonds waren de vliegen gelukkig weg en heel apart, hier zitten helemaal geen muggen. ’s Avonds met de kinderen naar de enorm heldere sterrenhemel gekeken. Echt prachtig hier! Er stond een lekker windje, dus we hebben goed kunnen slapen :-).

Gisteren doorgereden naar Alice Springs, met een koffiebreak in Wycliffe Well waar men claimt ooit Ufo’s gezien te hebben.
Nu dus op een camping in Alice Springs. De grootste camping van Alice Springs. Natuurlijk weer met zwembad, dit keer met glijbaan en verder nog veel meer leuke dingen voor de jongens :-).

We krijgen hier van de locals wel vragen over waarom we voor deze route gekozen hebben, zeker in de periode die niet het meest voor de hand ligt. Die vraag stellen de kinderen ook wel, zeker als ze het heel warm hebben of als ze last van muggen of vliegen hebben. Wij willen heel graag met de kinderen Uluru op. Deze berg is heilige grond voor Aboriginals en deze berg mag vanaf oktober niet meer bezocht worden door toeristen. Remko en ik zijn hier beiden al eens geweest, maar hoe leuk is het als de kinderen ook kunnen zeggen dat zij daar nog geweest zijn?! Natuurlijk realiseerden wij ons ook dat dit niet het meest logische seizoen is. Rond Darwin is het regenseizoen en verder naar het zuiden is het hoogzomer. Timo gaf wel aan dat het voordeel is, dat het nu overal wel lekker rustig is! En zo is het natuurlijk ook. Wij merken allen dat we wel moeten wennen aan het reizen in een camper en aan de temperaturen. Gelukkig hebben de we de regen achter ons gelaten. Maar we merken zeker dat het elke dag makkelijker gaat en dat we steeds meer kunnen genieten van een lunch tijdens een tussenstop, het samen koken op de camping en van het rijden over de Stuart Highway met prachtige uitzichten.
Gisteravond hebben we besloten om hier 2 nachten te blijven. De komende dagen worden het iets minder warm, er is hier genoeg te doen en niet geheel onbelangrijk, er zijn hier geen vliegen en geen muggen! Dus nu even een rustmomentje inbouwen. Daarna zullen we weer dagelijks een stuk rijden. Dan hebben we het regenseizoen en de hitte van de woestijn erop zitten. We hebben er nu al 1500 km op zitten en dan nog 1500 km te gaan tot aan Adelaide. Vanaf daar gaat het reistempo weer omlaag.

Wij wensen jullie allen een goed weekend!