Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van 5oprijst - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van 5oprijst - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg 5oprijst

26 Januari 2019 | Cambodja, Phnom-Penh

Hoi vanuit Phnom Penh!
Het vorige verslag schreef ik in Kep. We zijn daar 2 nachten gebleven en natuurlijk moest er ook krab gegeten worden. Timo en ik durfden het aan en hebben hard moeten werken om wat krabvlees binnen te krijgen, maar het was wel erg lekker! We hadden de krab met Kampot peper, deze regio staat naast de krab, bekend om haar peper. Via Suzanne hadden we de tip gekregen om Wie is de mol? te bekijken via youtube en inderdaad, dit werkte goed. Dus dank Suzanne! Uiteindelijk hebben wij aflevering 3 dus ook kunnen zien en nu is het dus speculeren over wie er nu uitgegaan is. Hopelijk hoeven we niet lang te wachten tot we aflevering 4 kunnen zien :-).

Vanuit Kep zijn we naar Phnom Penh gereden. Een afstand van iets van 200 km. Weg begon slecht, toen een goed stuk en toen de drukte van de stad. Al met al een lange rit van heel wat uren. Gelukkig hebben we DJ Timo die een eigen Spotify afspeellijst heeft met een eigen box die hij van zijn vrienden gekregen heeft voor zijn vertrek. We hebben hier in Phnom Penh een ruim appartement met 2 slaapkamers en 2 badkamers en een wasmachine. We merken allen dat het ook erg lekker is om weer even de luxe van een huis met een bank, tv en wasmachine te hebben. Onze dagen hier bestaan uit ontbijten in ons appartement, dan een uurtje school, een activiteit en ergens lunchen, nog even wat voor school, zwemmen en dan weer ergens eten. En dan ’s avonds op de bank een film kijken. Echt heerlijk zo! We hadden bedacht dat we 4 dagen hier zouden blijven, uiteindelijk hebben we er 5 van gemaakt. Dus nog 1 nacht hier en dan rijden we morgen weer verder.
We hadden voor Cambodja de eerste week van tevoren bedacht en daarna hadden we nog geen planning. We twijfelden over wel of niet naar Phnom Penh gaan. De mensen komen vooral naar Phnom Penh voor de Killing fields en de gevangenis dat nu een museum is. Maar omdat we van mening zijn dat de kinderen ook wat moeten leren over de geschiedenis en ook wel mogen weten dat het leven niet altijd een feest is, hebben we toch besloten om hier naartoe te gaan. Ook de kinderen hebben we mee laten denken over de planning en bij de keuze of nog een eiland of naar de hoofdstad, kozen ook zij voor de hoofdstad. En dit is zeker een goede keuze gebleken! We hebben hier veel gezien en gedaan:
We hebben het Royal Palace bekeken, zijn naar een soort dierentuin geweest waar dieren opgevangen worden (olifanten, leeuwen, tijgers, vogels en nog veel meer), verschillende markten bezocht (Central Market en Russian Market), weer veel “merkkleding” gekocht (vooral voetbaltenuetjes) en het olympisch stadion bekeken. En we zijn naar de Killing fields geweest. Van tevoren de kinderen al veel verteld over de rode Khmer en hun ideeën en dit maakte het bezoek wat makkelijker. Er staat een groot monument waar 8000 schedels liggen. Dit maakte natuurlijk wel veel indruk op de kinderen. Blijft een lastige geschiedenis om uit te leggen omdat het een erg onwerkelijk verhaal is. Remko en ik wisten ook niet veel van de geschiedenis en hebben ons deze week maar eens ingelezen. En ik heb de film “First they killed my father” deze week bekeken om wat meer te weten te komen van alles wat zich hier afgespeeld heeft. We hadden de kinderen eerder al verteld over alle mijnen die hier nog liggen (tussen de 6-7 miljoen) en toen Bas mij op de Killing Fields vroeg naar alle Romeinen die hier begraven liggen, begreep ik dat hij het vooral niet begreep. Maar naast veel vragen over alle doden en de mijnen, vonden de kinderen het vooral heel erg interessant.

We hebben deze dagen de langere afstanden met onze auto afgelegd. We hebben inmiddels kennis gemaakt met de corruptie hier. We werden aangehouden met onze auto omdat we door rood gereden zouden hebben. Volgens Remko was dit zeker niet het geval, mogelijk oranje, maar zeker geen rood. Daarnaast had Timo, die voorin zat, zijn gordel niet goed om. Dus we moesten mee naar het bureau, maar na een beetje doorpraten, mochten we ook de 3 agenten die daar stonden betalen….. tja, en wat doe je dan? Het is niet dat wij corruptie nu stimuleren, maar zin om mee naar het bureau te gaan hadden we ook niet…. Dus ja, toch maar een leuk bedrag betaald. Aan de reactie van de agent te zien, betaalden we wel erg veel…..
De korte afstanden hebben we met een tuktuk of lopend gedaan. De kinderen blijven het leuk vinden om met een tuktuk te rijden :-).

We hebben deze dagen eens de lonely planet gevolgd voor de diner suggesties. Normaliter lopen we gewoon een stukje en kijken we waar we gaan eten. Nu dus een aantal keren aan de hand van referenties en vervolgens op zoek naar het restaurant. Dit is ons goed bevallen! Zo hebben we sushi gegeten, Mexicaans en een keer tapas. Het tapas restaurant bleek een vrij rustig en net restaurant te zijn en dat is altijd wat spannend met 3 kinderen die niet altijd zin hebben om stil en braaf te blijven zitten. Maar dit keer was het een succes :-). De hapjes waren erg bijzonder, soms ook wel apart, en de kinderen hebben bijna alles geproefd. Er waren slechts 3 tafeltjes bezet, van de 6?. De mensen die naast ons zaten te eten gingen weg en die moesten wel even kwijt aan ons dat ze onze kinderen zo goed opgevoed vonden, dat ze zo netjes en rustig zaten te eten. Wij hebben ze natuurlijk vriendelijk bedankt en gezegd dat ze altijd zo zijn. Hahaha :-).

Al met al dus genoten van de afgelopen dagen in Phnom Penh! Nu hier nog 1 nachtje slapen en dan rijden we morgen richting het oosten. We rijden naar Kratie en we doen dit met een tussenstop in Kampong Cham. Hopelijk hebben we daar goede WIFI zodat we morgenavond naar aflevering 4 van Wie is de mol kunnen kijken!

• 26 Januari 2019 - 13:47

Mama/oma Bente:

Fantastisch verslag weer met prachtige foto's. Wat veel indrukken en idd was een serieus gesprek wel nodig bij deze bezoeken ! Goede reis weer en veel liefs voor 5. xx

• 26 Januari 2019 - 15:09

P:

Mooi verslag. Leuk om te lezen en top foto’s.

• 26 Januari 2019 - 19:15

Bonne En Martha:

Wat een geweldig mooie en indrukwekkende reis maken jullie!
    Geniet verder!

• 27 Januari 2019 - 06:06

Wilma:

Wat een mooie reis en leuk om te lezen wat jullie allemaal zien en beleven. Genietse!

• 27 Januari 2019 - 09:34

Henriette:

Wat tof om te lezen!! Wat een avontuur en fijn dat jullie steeds je plek weten te vinden! Een mooiere geschiedenis les kun je niet krijgen als kind lijkt me