I love my life - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van 5oprijst - WaarBenJij.nu I love my life - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van 5oprijst - WaarBenJij.nu

I love my life

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg 5oprijst

20 Januari 2019 | Cambodja, Kâmpôt

Daar zijn we weer! Nu vanuit Kep. Het laatste verslag schreef ik op de laatste avond in Siem Reap. We zijn nu dus 9 dagen verder en helemaal in het zuiden van Cambodja.
Vanuit Siem Reap zijn we gaan rijden naar Battambang. Battambang ligt zo’n 200 km richting het zuiden en we hadden gezien dat hier 3 uur rijden voor staat. Dit was dus onze eerste ervaring met de Cambodjaanse snelwegen. Tja, wat kunnen we daarover vertellen…..? Drukke wegen, veel brommertjes, koeien en veel te vol beladen vrachtwagens. Vergelijkbaar wel met de wegen in Thailand. Verschil is wel dat hier heeeel veeeel wegwerkzaamheden zijn. Blijkbaar heeft men bedacht dat er nu iets aan de wegen gedaan moet worden in Cambodja. En dit doen ze dan meteen overal. Het lijkt erop dat de wegen van 2- naar 4-baans wegen uitgebreid gaan worden. Dit betekent voor ons helaas dat het reizen nu wat langer duurt.

Onderweg zijn we nog omgereden om naar een boeddhistisch tempelcomplex te kijken, Banteay Chhmar. Dit is geen toeristische plek en het idee was dat de kinderen dan over alle stenen konden lopen. Dat vonden ze bij de tempels van Angkor Wat namelijk jammer dat ze dit daar niet mochten. Helaas was er bij dit tempelcomplex een Cambodjaanse man die zich geroepen voelde om ons rond te leiden over het terrein. En die liep zo snel dat er geen tijd was om te klauteren over de stenen. Natuurlijk deden ze dit tussendoor wel, met een stoere actie van Daan. Die klauterde op zijn nieuwe Nikes en gleed weg en rolde naar beneden. Omdat Daan wel vaker valt, weet hij gelukkig heel goed hoe hij zich moet opvangen. Dus die rolde daar nog een stuk door over de grond in een soort van karaterol. Er waren wat kinderen verstoppertje aan het spelen daar en die moesten allemaal gillen toen ze Daan zagen rollen. Maar daarna moest iedereen weer hard lachen en zat Daan alleen maar helemaal onder het stof. Nu ik dit schrijf moet ik weer heel hard lachen om deze actie :-).
Battambang is na Phnom Penh, de grootste stad van Cambodja. En het is blijkbaar bekroond tot de schoonste stad. En we snappen wel dat Battambang deze titel heeft. Overal in Cambodja ligt er vuilnis en is het vies. Behalve dus in Battambang. Het was duidelijk een stuk minder toeristisch dan Siem Reap. Prijzen staan aangegeven in Riel ipv US Dollar en geen grote markten met “merkkleding”. Er is een boulevard naast de rivier waar flink gesport wordt. Er staan allemaal fitness apparaten, maar ook schommels. De kinderen vinden dit super! Beetje op de crosstrainer, buikspieroefeningen en optrekken. We hadden hier een prima hotel met een heerlijk zwembad.

Na 2 nachten Battambang zijn we doorgereden naar Kampong Chhang, 200 km in 3,5 uur. Kampong Chhang ligt aan een meer en in dit meer liggen een aantal drijvende dorpen. We zijn daar met 2 bootjes naar toe gevaren. Erg leuk om te zien hoe de mensen op het water wonen, een soort primitieve woonboten. Maar dan wel voorzien van tv en radio. Omdat we zelf een auto hebben, hoeven we geen gebruik te maken van het lokale transport. De kinderen balen hier wel een beetje van, want dan nemen we nooit een tuktuk. Dus voor de rit van en naar het meer, hebben we nu maar eens een tuktuk genomen . ’s Avonds zijn we een rondje door het dorp gelopen en daar werd op het dorpsplein gevoetbald door de lokale jeugd. Hier moest natuurlijk even een wedstrijdje tegen gespeeld worden. Kampong uit is altijd een zware pot, dus dit ging ook niet geheel vanzelf. Er werd gespeeld met een klein balletje. Vooral Daan moest hier duidelijk aan wennen. Maar na een achterstand van 3-0, werden de Losjes steeds fanatieker en handiger met de bal en werd het 4-4. Toen ging het om het beslissende doelpunt en die werd door Daan gemaakt! Super natuurlijk, de Losjes kwamen met rode hoofden en natte t-shirts het veld af. Nog even op de foto met de tegenstander en elkaar een handje gegeven. De tegenstander was duidelijk wat teleurgesteld in de einduitslag, dus die hebben we maar een aantal voetballen gegeven die werden verkocht naast het pleintje voor een halve Dollar per stuk. En toen kon er weer gelachen worden :-).

Na 1 nacht Kampong Chhang zijn we naar Sihanoukville gereden (280 km in 5 uur). We hadden al van meerdere mensen vernomen dat dit dorp helemaal overgenomen is door Chinezen die hier van alles aan het bouwen zijn. En zo was het dus ook. We hadden een prachtig nieuw hotel met een megakamer waar 5 bedden in stonden. Mooi zwembadje erbij. En het uitzicht vanaf onze kamer was op allemaal hijskranen. Sihanoukville ligt aan de kust en gelukkig was er nog wel een stukje stand met strandtentjes wat erg leuk was en waar je heerlijk kon zitten. Timo zijn vriendje Sil was afgelopen woensdag jarig en die moest natuurlijk ook even gebeld worden. Dus terwijl wij aan de lunch zaten en Sil aan zijn ontbijt, hebben de mannen elkaar even gezien en gesproken. Helaas was de WIFI verbinding niet zo goed, dus het was meer zien dan spreken. Maar de mannen vonden het leuk om elkaar even gezien te hebben!
In het mooie hotel zijn we 1 nacht gebleven om vanuit daar door te gaan naar 1 van de eilanden die daar voor de kust liggen; Koh Ta Kiev. Een klein eiland zonder WIFI en stroom door zonnepanelen. Wij hadden de kinderen al voorbereid dat er geen WIFI zou zijn en gelukkig ging dit, zonder heel veel mopperen, best goed ;-). In plaats van Fortnite filmpjes en spelletjes werd het nu Candy Crush en FIFA. We hadden een mooie boomhut met bedden, incl. klamboes, want muggen waren er veel. Onze hut had de toepasselijke naam: I love my live. Dit is wel hoe wij ons leven momenteel omschrijven :-).
En wat doe je dan op een eiland waar geen WIFI is en geen markten met merkkleding en schoenen zijn? Erg weinig ;-). We hebben veel in zee gespeeld en gesnorkeld en veel vissen gezien. Veel spelletjes gespeeld: rummikub, ezelen, pesten en ZOO yatzee. En verder heerlijk gegeten en gedronken. We hadden dagelijks voor de lunch de keuze uit pizza of salade en voor het diner keuze uit vlees of vis en dit maakt het eten wel erg overzichtelijk.
Natuurlijk hebben we deze week ook weer wat aan schoolwerk gedaan. Daan is begonnen met het schrijven van zijn inleiding voor zijn werkstuk over Australië, het lijkt erop dat Timo de verschillende tijden van de werkwoordsvormen gaat begrijpen en Bas kent nu ook de “ui”, “f” en “ei” en kent hiermee alle letters. Jippie!
Op het eiland wonen natuurlijk ook veel beesten. We hebben veel vlinders en vogels gezien. Op een avond kwamen we terug in onze hut en toen riep Timo heel verrast: “er ligt een tak midden in de kamer, dat is ook gek!” Dit bleek dus een erg grote wandelende tak te zijn :-).

Vandaag is het dus zondag en we hebben vanmorgen het eiland verlaten. Met een lekker kleurtje, relaxt en veel muggenbulten (vooral ik en Bas bijna niets). We zijn vanaf Sihanoukville naar Kep gereden. Dit was een bijzonder ervaring. Er waren zoveel gaten in de weg, dat het een slalom rit werd. Kep is een klein plaatsje aan de kust wat vooral bekend staat om haar krab. Nu we weer WIFI hebben was natuurlijk het idee dat we vandaag weer
“Wie is de mol?” konden zien. Maar helaas, op de 1 of andere manier mag dit hier niet getoond worden. Dus dit is een grote teleurstelling voor de mannen, ze hebben het al de hele week over de executie zonder Rick, die Rick vorige week aangekondigd heeft. Dus we moeten nog even geduld hebben!

Vanavond hebben we gegeten op de krab markt, maar de krab hebben we nog maar een dagje laten zwemmen……

• 20 Januari 2019 - 12:50

Albertje Willems Smits:

Weer een leuk , gezellig verhaal bij mijn eerste kopje koffie op mijn zondag ochtend. Wat een heerlijk avontuur voor jullie om samen te ondernemen, geweldige beslisding! Geniet!

• 20 Januari 2019 - 12:58

Aukje:

Wat een toffe reis! Veel plezier nog

• 20 Januari 2019 - 13:09

Zayra Richards :

Wat een leuk verhaal en leuke foto's. Het stukje van Daan was super leuk.

• 20 Januari 2019 - 14:12

Mama/oma Bente:

Lieve 5, wat weer een top-verslag met niet te vergeten de mooie plaatjes!
    Geniet van alles en vooral van en met elkaar !! liefs/kus Hattem

• 20 Januari 2019 - 14:16

Mama/oma Bente:

Lieve 5, wat weer een top-verslag met niet te vergeten de mooie plaatjes!
    Geniet van alles en vooral van en met elkaar !! liefs/kus Hattem

• 20 Januari 2019 - 14:36

Annemarie :

Wat een geweldig avontuur. Veel plezier

• 20 Januari 2019 - 16:24

Sabrina:

Zo mooi geschreven hoor en wat een reis tot nu toe al ! Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben en geniet er maar lekker van, zal wel lukken denk ik

• 21 Januari 2019 - 07:26

Suzanne:

Klinkt allemaal geweldig! Geniet er lekker van! En wie is de mol wordt ook via youtube uitgezonden, wij volgen het ook!

• 21 Januari 2019 - 08:05

Ingrid:

Wat heeeeeerlijk allemaal! Britt heeft hier in een ijskoud Nederland haar werkstuk gemaakt..toch net effe anders haha..Geniet lekker verder! X van ons allemaal!

• 21 Januari 2019 - 16:37

Véronique:

Vanuit een ijskoud Nederland, gewapend een kop hete thee ter hand, genoten van het verslag over jullie belevenissen de afgelopen 18 dagen. Wat een prachtige reis en wat beschrijf je het beeldend met veel humor en dito foto´s. Heerlijk! Heel veel plezier en prachtige nieuwe herinneringen gewenst!

• 22 Januari 2019 - 17:40

Ans:

Wat een avontuur Miriam! Geweldig! Leuk om jullie te volgen!

• 23 Januari 2019 - 07:53

Marjolein:

heerlijk genieten met z'n 5en! En wij in de sneeuw....;)

• 23 Januari 2019 - 12:13

Tine De Zeeuw:

Gaaf om jullie avonturen te lezen. Wij zijn net terug uit onze reis van Singapore, Cambodja en Vietnam. Jullie ervaring in Sihanoukville hadden wij ook, totaal overgenomen door Chinezen met ongelooflijk veel casino's in aanbouw, waar de lokale bevolking geen gebruik van zal maken. Vanaf nu kan ik genieten van jullie verhalen, want ons internet was niet top onderweg :-) zachtjes uitgedrukt.

Pas op met lokale bevolking die geven je spontaan hun baby en maken daar een foto van, zeer verrassend en verschillende keren meegemaakt en het kindje kijkt je heeeeel bizar aan, met wat moet die van mij hahaha.

• 25 Januari 2019 - 07:15

Karin:

Hi Miriam, een dagje aan het werk in Hilversum en de link gekregen naar deze blog. Heel erg leuk om jullie avonturen te lezen! Blijf ervan genieten met z'n vijven en veel mooie avonturen nog gewenst!
    Groetjes, Karin.