Op avontuur..... - Reisverslag uit Fitzroy Crossing, Australië van 5oprijst - WaarBenJij.nu Op avontuur..... - Reisverslag uit Fitzroy Crossing, Australië van 5oprijst - WaarBenJij.nu

Op avontuur.....

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg 5oprijst

14 Mei 2010 | Australië, Fitzroy Crossing

Hi vanuit Fitzroy Crossing!

Het is weer tijd voor een update van ons vier. Het vorige verslag kwam vanuit Broome waar we 4 dagen gebleven zijn. Hier hebben we heerlijk rustig aan gedaan. We hebben wat gewinkeld, gewandeld door chinatown, nog een keer vanaf het strand gekeken naar de zonsondergang, gewandeld naar Gantheaume Point (hier zou je bij heel laag water een dinosaurus pootafdruk kunnen zien, maar deze maand komt het water niet zo laag) en verder lekker bij het zwembad gezeten.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Derby. Hier zijn 2 campings en we gingen voor de camping met het zwembad. Bleek dat dit een “quiet alternative camping” is en dit betekent dat kinderen niet welkom zijn. Nou ja zeg!

Wij werden naar Derby getrokken door de volgende tekst uit Let’s go Australia:
“For anyone who has dreamed of trekking across one of the world’s last frontiers, the Gibb River Road is a perfect opportunity to fulfill your fantasy, provided you have a 4 WD vehicle. It’s one of the wildest, roughest tracks left in Australia for the adventurous-at-heart- to explore.”

Wij voelden ons wel aangesproken door deze tekst en de Gibb River Road is bereikbaar vanaf Derby. Aangezien onze camper duidelijk geen 4 wheel drive is, hebben we een Toyota Landcruiser gehuurd voor 2 dagen. De eigenaar van het verhuurbedrijf had nog wel een tent en een koelbox te leen, dus zo gingen wij, redelijk voorbereid vonden we zelf, op pad.
De weg was best goed te doen. Met zo’n Landcruiser merk je niet veel van alle hobbels in de weg (en natuurlijk hebben we een erg goede chauffeur). Er waren een aantal plaatsen waar de weg door de rivier liep. Dit was wel stoer om hier met de auto doorheen te rijden! We hebben de eerste dag een wandeling gemaakt door Bell Gorge. Volgens ons reisboek was dit een makkelijke wandeling…… dit bleek dus niet het geval ;-). Dus met de 2 kinderen op onze nek was het flink zweten om over alle rotsen heen te klimmen en te klauteren. Uiteindelijk konden we beneden lekker zwemmen, maar omdat het water zo koud was heeft alleen Remko gezwommen (bikkel!). Vervolgens zijn we doorgereden naar de camping. Daar kwam de geleende tent tevoorschijn….. dit bleek alleen een binnentent te zijn…. Althans volgens onze begrippen dan. Blijkbaar is dit hier heel normaal als je basic kampeert….. Vervolgens moesten we bedenken hoe we eten gingen koken. Op alle campings zijn gas barbecues aanwezig, in de bush natuurlijk niet…. (wisten wij veel ;-)). Dus eigenlijk moest er hout gesprokkeld worden voor een vuur en dit hout mocht niet op het terrein zelf gesprokkeld worden ….. Dit werd toch wel erg ingewikkeld en dus hebben we maar brood gegeten. De kinderen vonden de tent prachtig om in te spelen, maar toen er geslapen moest worden vonden ze dit minder. Uiteindelijk hebben we allemaal redelijk geslapen. Er zaten veel vleermuizen daar en die kunnen toch een herrie maken! Tesamen met het geluid van uilen en het geritsel in de bosjes werden we regelmatig wakker….
De volgende ochtend alweer vroeg op, dit hoort ook bij het basic kamperen blijkbaar. Zo rond half 6 was iedereen alweer wakker. Wij zijn toen naar Windjana Gorge gegaan voor een wandeling. Hier zijn veel krokodillen (fresh water krokodillen, dus niet gevaarlijk!). We hebben erg veel krokodillen gezien waar je dan vlak bij kan komen! Vervolgens zijn we doorgereden naar Tunnel Creek. Een grote grot waar je door heen kan lopen, deels door water. Om daar te komen moesten we over veel grote rotsen klimmen. Timo blijkt een hele goede klimmer te zijn :-). Hij kan goed inschatten waar hij zijn voeten moet neerzetten en doet dit heel voorzichtig. Maar ja, Daan moest natuurlijk gedragen worden. Dit bleek best een zware klus te zijn. Uiteindelijk waren we in de grot, maar ik zag het niet zitten om verder met Daan de grot in te gaan. Daan wilde steeds zelf lopen (nou ja, kruipen dan) en dat kon hier echt niet. Dus Remko en Timo zijn samen verder gegaan. Timo vond het erg stoer, hij mocht de zaklamp vasthouden! Door het water heen moest hij wel gedragen worden, want dit kwam op sommige plaatsen tot Remko’s middel :-).

In ons vorige verslag had ik geschreven dat Timo niet in de bosjes kon plassen. Nou, hier moest hij dus wel en dit ging meteen heel erg goed! Timo vermaakt zich erg goed buiten met steentjes gooien, het zand spelen en veel klimmen en klauteren. En natuurlijk doet Daan net zo hard mee! Met als resultaat dat we aan het einde van de dag 2 rode kindjes hebben die met moeite schoon worden in de douche en waarvan de kleding allang niet meer schoon te krijgen is! (gelukkig gaan we nog naar Thailand, kunnen we daar nieuwe kleding voor ze kopen!)

Wij waren erg blij dat we weer terug waren in Derby en de ‘luxe’ hebben van een camper, een warme douche en een gewone toilet. Wij hebben voor onszelf dan ook de conclusie getrokken dat we toch niet ‘the adventurous-at-heart’ zijn. Het was leuk voor 2 dagen, maar dit was toch echt te basic voor mij (de mannen vonden het allemaal prima!).

Vandaag zijn we doorgereden, via een hele lange saaie, rechte weg naar Fitzroy Crossing. Het dorp stelt niet veel voor, maar we hebben een camping gevonden die echt prachtig is. Alleen maar groen gras en een zwembad! Dat is voor de kinderen (én voor onze was) erg fijn. We hebben net besloten dat we hier morgen ook nog blijven. Morgen gaan we een wandeling maken in de Geiki Gorge waar ook veel krokodillen moeten zitten!

Misschien een troost voor jullie daar in Nederland, hier regent het nu ook ;-)

• 14 Mei 2010 - 13:53

Anke:

Na een paar dagen afzien (nou ja) vind je zelfs de camper al luxe. Maar ik vind het toch wel een geweldige reis. Wat een leuke foto's
    Veel liefs

• 14 Mei 2010 - 15:24

Peer:

Avonturiers, jullie blijven verbazen. Straks vertellen jullie nog dat Remko sandalen aan heeft!!!!

• 14 Mei 2010 - 16:14

Margreet/oma Bente:

Wat weer een geweldig verslag. Goed om te merken hoe snel je aan luxe went met zo'n camper en dan moet improviseren. Maar voor 2 dagen moet dan kunnen.Weer pracht plaatjes van een mooi gezin ! liefs uit hattem

• 14 Mei 2010 - 16:41

Agnes:

Hi ongelooflijke bikkels! Jullie worden nog echte natuur kampeerders. De volgende keer kunnen jullie wel met ons mee de bergen in! X Ag

• 16 Mei 2010 - 10:18

Marije:

Wauw, wat een verhalen!Klinkt heel erg gaaf allemaal en natuurlijk zijn we best wel jaloers in het regenachtige Nederland!
    Veel plezier daar!!
    x Marije

• 20 Mei 2010 - 07:28

Ingrid:

wow, even "bijgelezen"", wat geweldig allemaal!!! Britt en ik hebben net ook nog even alle foto's bekeken, helemaal leuk. Britt wil nu zeggen, ik citeer. "ik wil zeggen dat Timo heeel lief is"en dat Timo van mij houdt

• 20 Mei 2010 - 07:31

Ingrid:

en toen drukte Britt alles weg... (lachen he, wat ze zegt...)
    Ik laat de stoere "dieren" foto's ook nog aan Luuk zien...dan maken jullie pas echt vrienden met 'm haha!
    heel veel plezier nog!!!