Oost west, thuis best? - Reisverslag uit Vleuten, Nederland van 5oprijst - WaarBenJij.nu Oost west, thuis best? - Reisverslag uit Vleuten, Nederland van 5oprijst - WaarBenJij.nu

Oost west, thuis best?

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg 5oprijst

07 April 2012 | Nederland, Vleuten

We zijn donderdagmiddag weer veilig en wel aangekomen op Schiphol, dus het is de hoogste tijd voor het laatste reisverslag van vieropreis!

Ons laatste verslag was vorige week zaterdag vanuit onze prachtige villa in de buurt van Lovina. We hebben daar nog genoten van het zwembad en het heerlijke eten van Kadek :-). Zondagavond zijn we naar een voorstelling geweest van een lokale lagere school. De kinderen van die school lieten ons dans, zang en wat vechtsport zien. Timo en Daan waren vooral onder de indruk van de dansen met maskers en dan met name van een aap. De aap kon zelfs in de boom klimmen :-). Er werden ook mensen uit het publiek gehaald voor het dansen. Dus eerst mocht Remko meedansen en toen was ik aan de beurt. Timo heeft zelfs ook nog meegedanst, nou ja, Timo is meer van het springen dan van het dansen, dus Timo heeft mee gesprongen :-). Al met al een erg leuke avond en natuurlijk was het de bedoeling dat de toeristen na afloop van de voorstelling een donatie gaven en dit hebben wij natuurlijk ook gedaan.

Dinsdagmorgen was het helaas tijd om te vertrekken uit onze prachtige villa. De auto moest weer ingeleverd worden en we moesten het vliegtuig naar Jakarta halen. Dus op tijd ontbeten en toen naar het zuiden gereden. Het is een afstand van niets, maar door de drukte op de wegen in combinatie met de bergen die je over moet, haal je daar een gemiddelde snelheid van maximaal 40 km per uur. Gelukkig kwamen we op tijd op het vliegveld aan. Daar werden we al opgewacht om de auto in te leveren. Helaas voor ons zat er aan de voorkant een beschadiging (waar we niets van afwisten) en konden we betalen. Dit was de eerste keer dat we moesten betalen en dat terwijl we al heel wat auto’s in het buitenland gereden hebben (incl. een behoorlijke beschadiging die we wel zelf veroorzaakt hadden aan de camper in Australië). Gelukkig bedroeg de schade slechts € 35,-.
Het vliegen ging weer prima en we hadden een hotel geregeld naast het vliegveld van Jakarta. Een prima hotel, natuurlijk met een zwembad.

Woensdag hebben we een taxi genomen naar een groot winkelcentrum in Jakarta. Wat een drukte daar op de wegen zeg! Dus een uur verder waren we eindelijk bij dat winkelcentrum. Daar een beetje rondgelopen en toen weer een uur terug.
Woensdagavond zijn we weer naar het vliegveld gegaan voor onze terugvlucht. We vlogen weer via Dubai en de reis verliep prima. Timo en Daan hebben het eerste stuk tot Dubai alleen maar geslapen en vervolgens het 2e deel vanaf Dubai ook weer. Helaas hadden Remko en ik wat meer moeite om te slapen. Het slaapt toch niet echt lekker in zo’n vliegtuigstoel.
Op Schiphol stond oma Los al vol ongeduld met haar ballonnen voor de kinderen op ons te wachten. Remko heeft toen naar huis gereden en het was weer genieten om over de A2 te rijden. Alle auto’s in hun eigen baan en geen brommer te bekennen :-).
Het was weer heerlijk om thuis te komen in ons eigen huis. Dan besef je weer wat een prachtig huis we toch hebben! Thuis zat oma Bente ook vol ongeduld op ons te wachten en hebben we genoten van een heerlijk Nederlandse maaltijd met aardappels, groente en vlees (met mayonaise natuurlijk).

Tja en dan stelt natuurlijk iedereen de vraag: “Hoe vonden jullie Indonesië?” Wij vinden dit een moeilijke vraag om te beantwoorden. We hebben een geweldige vakantie gehad en erg genoten van het samenzijn met elkaar. Daarnaast hebben we mooie dingen gezien en leuke dingen gedaan en geen vervelende dingen meegemaakt (het vervelendste is dat we de Nintendo in het vliegtuig zijn vergeten). Maar toch is Indonesië, in de zin van Java en Bali niet helemaal ons land. We vonden het overal erg druk en dat is soms niet erg, maar dat past niet helemaal in ons ideale reisplaatje. Het is soms heerlijk om ergens te rijden of te lopen zonder iemand tegen te komen. Dat hebben we gemist aan deze reis.

We hebben nog wel een paar dingen gezien/meegemaakt die voor ons toch wel wat opvallend waren in dit land:
We zaten een keer in een taxi op Java en die kon de weg niet vinden naar het hotel. De chauffeur sprak een agent aan die het verkeer aan het regelen was, gaf de agent geld en de agent reed op zijn motor voor de taxi uit om hem de weg te wijzen. De agent liet het kruispunt dat hij aan het regelen was dus gewoon achter….

De Indonesiërs hebben de neiging om overal maar ‘Ja’ op te zeggen en lief te lachen, ook al hebben ze geen idee wat de vraag was. We hebben een paar keer meegemaakt dat we dachten dat we het goed geregeld hadden en dit bleek achteraf niet het geval.

De hoeveelheid brommers en het overal en altijd toeteren. Als een auto een brommer inhaalt, toetert ‘ie zodat de brommer aan de kant gaat. Als het stoplicht groen wordt toetert iedereen om maar zo snel mogelijk te kunnen rijden. Ook al is het nog zo druk, iedereen wil elkaar inhalen om maar vooraan te komen?

De hoeveelheid afval overal. Bali heeft geen recycleprogramma, Java inmiddels wel. In elk dorp is wel een plek, gewoon ergens langs de weg, waar het vuil gedumpt wordt. Soms ziet een dorp er heel schoon uit en dan rijd je verder en kom een langs de kant van de weg een enorme berg afval tegen.

Tja, de hangtoiletten en de ‘normale’ toiletten die niet door iedereen op de juiste manier gebruikt worden. Er zijn blijkbaar echt zulke stickers (zie foto’s ) nodig om dit uit te leggen…

Op een avond zagen we Scooby Doo op de tv. Het decolleté van dat meisje in het roze jurkje werd geblurd omdat er blijkbaar toch echt teveel te zien was?

We hebben een keer pizza gegeten op Java en je kon daar kiezen wat je in de korst wilde hebben. Een worst of kaas. Dat hadden we nog nooit gezien, een worst in de pizzakorst :-).

Wat grappig is, is dat er nog veel Nederlandse woorden gebruikt worden zoals knalpot, pispot, handoek, rijstafel, wortel, loket en notaris.

Wij zijn nu dus weer een paar dagen thuis en hebben het ‘normale dagelijkse ritme’ (en de vrijdagmiddagborrel) weer opgepakt. Zoals ik in het begin aangaf is dit het laatste verslag van vieropreis. Dit omdat onze reis afgelopen is, maar ook omdat vieropreis niet langer zal bestaan, maar aangepast zal moeten worden in vijfopreis :-).

• 07 April 2012 - 17:55

Peer, Wyke Mick:

Vijfopreis en vrijdagmiddagborrel in een alinea, aj :). Jullie kunnen terugkijken op weer een reis van jullie leven, tof! Fijn dat jullie er weer zijn! X

• 07 April 2012 - 20:42

Wilma:

Ik heb genoten van jullie verslagen. Hartelijk gefeliciteerd! met de vijfde reiziger op komst.
    Liefs.

• 08 April 2012 - 08:45

Pieter:

Heel leuk om jullie verslag te volgen.

• 08 April 2012 - 09:05

Margreet /oma Bente:

Wat een prachtig eindverslag van een mooie reis. Fijn dat jullie gezond en wel weer terug zijn en jullie te zien en spreken ! En...... dan het mooie nieuws, gefeliciteerd daarmee ! liefs en tot snel mama/oma

• 09 April 2012 - 09:00

Agnes:

De reis zit er weer op! Heb genoten van jullie verslagen en kijk nu al uit naar de verslagen van 5 op reis! Xx

• 10 April 2012 - 07:45

Hanneke:

Leuk om jullie vandaag weer even live gezien te hebben! Sjoerd gaf Timo nog een heeeele grote knuffel! :-) Net nog even jullie laatste verslag gelezen, jullie hebben een hele mooie ervaring achter de rug! Ben benieuwd waar vijfopreis de volgende keer naar toe gaat! : )) (superleuk bericht, nogmaals gefeliciteerd!!)

• 10 April 2012 - 10:57

Marian:

Welkom thuis en van harte gefeliciteerd met de vijfde aanstaande reiziger!

• 12 April 2012 - 09:27

Hannie&joophuijsdens:

we hebben genoten van jullie reisverslag, fijn dat jullie weer gezond en wel terug zijn. met als laatste grote verrassing ...... vijf op reis.
    heel mooi!!!!