Nabrander - Reisverslag uit Vleuten, Nederland van 5oprijst - WaarBenJij.nu Nabrander - Reisverslag uit Vleuten, Nederland van 5oprijst - WaarBenJij.nu

Nabrander

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg 5oprijst

09 September 2019 | Nederland, Vleuten

Inmiddels is het ruim 5 maanden geleden dat wij thuis gekomen zijn van onze prachtige reis. Wij wisten dat de kans aanwezig was dat de gemeente/leerplichtambtenaar, onze afwezigheid zou opmerken. In maart kregen wij per mail de vraag van de gemeente waar wij waren. Wij hadden ons namelijk wel uitgeschreven uit school, maar ons niet uitgeschreven bij de gemeente.
Over deze keuze hebben we lang nagedacht en op basis van een kosten-baten analyse, een stuk gevoel en jurisprudentie, zijn we tot deze keuze gekomen. School hoefde zo geen melding bij de leerplichtambtenaar te doen en wij hoefden op deze manier geen dure verzekeringen voor ons huis en voor de ziektekosten te regelen.
De administratie van de gemeente bleek kloppend te zijn en zo kregen wij de vraag waar wij waren. Wij hebben toen een eerlijke reactie gegeven en dus werden we uitgenodigd door een buitengewoon opsporingsambtenaar voor een hoor/wederhoor gesprek in april. De BOA kon niet anders dan dit doorgeven aan het OM (ook al vond deze BOA het super leuk dat we dit gedaan hebben en wilde ze dit zelf ook gaan doen).
Vervolgens kregen we begin juni een brief voor een terechtzitting op 9 september. Dat was dus vandaag….. Van te voren had ik een pleitnota geschreven over wat we afgesproken hadden met school en wat we tijdens de reis aan onderwijs gedaan hadden. Maar vooral ook wat het de kinderen opgeleverd heeft. Timo een hoger schooladvies waardoor hij uiteindelijk naar een andere middelbare school is gegaan en Bas die een zonnetje werd bij terugkomst (= dat hij goed kan lezen). En ook dat wij van mening zijn dat we inderdaad de administratie niet sluitend hadden voor de leerplicht, maar dat het nooit onze intentie geweest is om de kinderen te onttrekken aan het onderwijs.
Vanmorgen 9 uur werden we verwacht en dit was toch wel erg spannend. Want dit hadden we nog nooit eerder meegemaakt, gelukkig. We kregen vragen over of we dit nog een keer zouden doen, of we zelf vonden dat we schuldig waren, waarom we niet 6 weken in de zomervakantie gegaan waren en natuurlijk waarom we ons niet uit de gemeente hadden uitgeschreven. Hier natuurlijk niets over de kosten-baten gezegd, maar het alleen op het gevoel gegooid. “Voelde niet goed om ons uit te schrijven terwijl we beiden een werkgever hebben en een hypotheek, dus verbonden bleven met Nederland”.
Om een lang verhaal kort te maken, de officier van justitie vond wel degelijk dat we schuldig waren. Hij zat er ook dubbel in; hij vond dat hij een signaal moest afgeven want anders zouden misschien heel veel mensen op reis gaan en dan zaten de klassen niet meer vol, de kinderen hebben in de klas sociale contacten en dit hebben wij ze ontnomen en de uren onderwijs die wij gegeven hebben vond hij wel erg weinig. Anderzijds vond hij ook dat de kinderen tijdens de reis vast veel geleerd hebben. Een passende straf vond hij een geldboete van €1500,- (€500 per kind) waarvan de helft voorwaardelijk voor de duur van 2 jaar. Dus €750,- betalen en mochten wij binnen 2 jaar dit nog een keer doen, dan betalen we weer €750,-. De kantonrechter volgde de officier in deze. Al met al een grote meevaller voor ons. Want in onze kosten-baten waren we van meer uitgegaan en nu betalen we alleen de kinderbijslag van die periode terug ;-).

Al met al weer een ervaring rijker en op de vraag van de officier van justitie of we spijt hebben van onze overtreding door onze kinderen 3 maanden mee op reis te nemen, is het antwoord nog steeds een volmondig nee!!!

• 09 September 2019 - 22:32

Marian:

De kleuterjuf van onze Daan zei altijd; kinderen leren toch wel ondanks school. Natuurlijk hebben jullie geen spijt van deze reis met de kinderen. Hoe komen ze erop?

• 09 September 2019 - 22:56

Albertje Willems Smits :

Heb echt met open mond dit verhaal zitten lezen Miriam, de eerste gedachte was “only in Holland” ! Ben blij voor jullie dat achter dit verhaal nu een punt staat. Ik hoop dat deze vreemde inmenging van de overheid jullie er niet van weerhoud om toch weer een heerlijk avontuur te plannen in de toekomst. Lang leve samen van de weide wereld genieten!

• 10 September 2019 - 19:07

Mama/oma:

Ja we wonen in Nederland en leerplicht vanaf 5 jaar. Dus begrijpelijk dat er een staartje aan zat te komen. Valt gelukkig mee met boete. Veel ouders zouden dit mogen/moeten doen, maar....niet iedereen kan zich dit permitteren. Jullie zijn gewoon bofferds en ook nu met lage boete. Dit blijft een top-herinnering ! Neemt niemand je af. Mooi eindverslag van 5 op Rijst !! Dikke kus voor 5 ! liefs mama/oma

• 11 September 2019 - 09:44

Margot:

Weer een beetje wijzer geworden moet je maar denken. Holland op z'n smalst.