Laatste avond Java - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van 5oprijst - WaarBenJij.nu Laatste avond Java - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van 5oprijst - WaarBenJij.nu

Laatste avond Java

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg 5oprijst

14 Maart 2012 | Indonesië, Surabaya

Allereerst dank voor alle felicitaties voor mijn verjaardag! Hoe verder weg je bent, hoe meer mensen je feliciteren met je verjaardag lijkt het wel :-). Natuurlijk zijn we zaterdagavond nog door de regen naar de Mac Donalds gegaan, want dat heeft de jarige natuurlijk zelf uitgezocht (met een ietsiepietsie beïnvloeding van Timo en Daan natuurlijk :-)).

Zondag was het weer tijd voor een rustige dag. We zijn naar het winkelcentrum geweest en hebben daar taart gegeten (ja, alweer :-)) en weer eens echte koffie gedronken. Het was nodig om een extra koffer te kopen zodat we onze bagage wat meer konden verdelen voor onze vlucht naar Bali. Daar mag minder kilo per koffer mee, dat is natuurlijk geen probleem, dan kopen we toch gewoon een extra koffer?
We hebben vlak bij ons hotel een leuk restaurant, Bintang resto ontdekt. Daar hebben ze pannenkoeken op het menu staan. Eigenlijk als toetje, maar wij dachten dat we de kinderen daar erg blij mee zouden maken, een pannenkoek met suiker! Het was echt een heerlijke pannenkoek, maar de kinderen hadden eigenlijk helemaal geen zin in een pannenkoek, wel in de bami en nasi van papa en mama. Ze zijn dus al helemaal gewend aan het eten hier :-)!

Maandag was het een perfecte dag voor een bezoek aan Prambanan, een grote Hindoe tempel. Het was op dat moment erg rustig op het terrein en in tegenstelling tot wat de lonely planet aangeeft over dat je de tempel nooit voor jezelf hebt, hadden wij dat, op een enkele toerist na, wel. Hier was goed op kinderen ingespeeld met een treintje en een speeltuin :-).

Iemand vroeg laatst of het nu anders reizen is met Timo en Daan dan 2 jaar geleden. Wij hadden het hier zelf ook al over gehad en de kinderen zijn een stuk zelfstandiger geworden met aankleden, eten, zichzelf vermaken en zwemmen. Dus dat maakt het voor ons relaxter. Aan de andere kant hebben ze nu ook veel meer een eigen willetje dan 2 jaar geleden en dit maakt het soms wel wat lastiger. De kinderen hebben duidelijk last van de warmte en vinden een tempel bekijken dan even leuk en dan is het weer klaar. Timo gaf bij de Prambanan op een gegeven moment aan: “ik wil niet meer in dit land blijven, het is hier veel te warm”. Tja en dan krijg je ze ook bijna niet meer mee naar de andere tempel op het terrein….. Behalve als je de deal met ze maakt dat we ’s middags naar de ballenbak zullen gaan. Dus ’s middags zaten we in het koele winkelcentrum naast de ballenbak :-). ’s Avonds weer gegeten bij Bintang resto. Timo was zo moe (van de ballenbak en de warmte) dat hij tijdens het eten in slaap viel. Ook het lopen naar het hotel, dat om de hoek lag, was te veel voor hem, dus hij heeft kennis gemaakt met de becak, een fietstaxi. Hij vond dit echt helemaal leuk, zo leuk dat hij zei: “nu hoeven we nooit meer te lopen!”.

Zo gezegd zo gedaan, dinsdagmorgen dus met de becak naar de vogeltjesmarkt gegaan. Dat was nog best een stukje, dus dan zit je voor op die fiets tussen de auto’s en brommers in. Niet echt hele frisse lucht, maar een prima manier om daar te komen :-). De vogeltjesmarkt was niet zo’n succes. Er waren natuurlijk veel vogels, duiven en kippen, maar daarnaast ook hele andere dieren zoals puppy’s, poesjes, vissen, uilen, eekhoorntjes. En die zaten allemaal in kleine kooitjes, niet echt iets waar we graag naar kijken. Dus snel weer terug met de fietstaxi naar ons hotel, want we moesten de trein halen. We zijn vertrokken uit Jogjakarta en met de trein naar Surabaya gereden. Een rit van 4,5 uur.

Vandaag hebben we de Surabaya Zoo bezocht. Mooie ruim opgezette dierentuin met verschillende apen en komodo varanen. Vanavond zijn we nog even naar een groot winkelcentrum geweest waar we voor de afwisseling pizza gegeten hebben (en die smaakte nog best aardig :-)). Nu moeten we snel gaan slapen want we moeten morgen vroeg op zodat het vliegtuig ons om 5.50 uur naar Bali zal brengen!

• 14 Maart 2012 - 14:00

Marian:

Gelukkig hebben jullie je dosis 'dierentuin' ook weer binnen.

'k Wens jullie een goede reis naar Bali!

• 14 Maart 2012 - 21:29

Wilma:

Ha reizigers wat geweldig om jullie reisverslagen te lezen! en Miriam, het is wel een beetje te laat maar, alsnog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Wij wensen jullie nog een super tijd en dikke kus van Wilma, Romy, Aukje, Michel, Eelco en Demy.

• 15 Maart 2012 - 08:19

Margreet:

weer met veel plezier gelezen hoe alles gaat ! Geniet ervan. Kus mama/oma

• 15 Maart 2012 - 13:53

Fam Strijers:

Hai hai daar in verweggistan!!

Leuk om weer wat van jullie te lezen! Wat lachen dat ze de pannenkoek niet te eten vonden, hahaha, stelletje eigenwijzen.

Goede vlucht gehad?

Kan me voorstellen dat de kids een stuk zelfstandiger zijn dan twee jaar geleden, ze leren ook zoveel in die twee jaar. En idd een eigen willetje is ook wel ontwikkeld, hihi. Goed dat jullie ze nog kunnen 'omkopen' met voor hun 'leuke' uitjes!

Dikke kus voor alle 4 en half -X-

• 15 Maart 2012 - 16:48

Gerda En Rob:

Hoi avonturiers!!! Dat ziet er weer goed uit zeg! Leuk, die foto's van de jongens!
    Jullie zullen nu wel op Bali zijn...volgens insiders is het daar meestal luxe en mooie stranden....ben benieuwd waar jullie terecht komen...veel plezier! Doeoeiii

• 16 Maart 2012 - 07:36

Susanne:

Ha Timo en familie,

Wat maken jullie een hoop mee! Leuk om te lezen. Ook leuk om de foto's te zien. We houden hier op school goed bij hoelang je al weg bent en hoelang het nog duurt voor je terug bent. Je vrienden missen je heel erg!
    Wij zijn in de groep nog steeds bezig met de onderwaterwereld. Ik las dat je een eigen fototoestel hebt en veel foto's van vissen maakt! Goed zo! Kan je ze ons laten zien als je terug bent. Flip de beer is bij Sjoerd en Daniel geweest en tot maandag is hij nu bij Ot. Het weer wordt hier steeds iets warmer, maar we hebben nog steeds de winterjassen aan :-( Ik zou het niet erg vinden als de temperatuur weer boven de 20 graden uit zou komen! Nu willen de kinderen nog wat zeggen: Coen: Timo, ik hoop dat je snel terug komt. Merel: ik mis je heel erg. Nawfal: Je bent mijn beste vriend. Wout: Ik vind Timo zo lief. Liam: We hebben een zee gemaakt en de nieuwe letter is de 'i'. Sjoerd: Ik heb een vis gekleurd. Fleur: Ik vind het jammer dat je weg bent. Sepp: Ik zit op zwemles!. Britt wist ons vanochtend te vertellen dat Timo eerder terug komt...? We zijn benieuwd wat hiervan klopt!

Veel lieve groetjes,
    Juf Susanne