Laatste verslag vanuitDarwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van 5oprijst - WaarBenJij.nu Laatste verslag vanuitDarwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van 5oprijst - WaarBenJij.nu

Laatste verslag vanuitDarwin

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg 5oprijst

28 Mei 2010 | Australië, Darwin

Zo, ons laatste reisverslag van de roadtrip Perth – Darwin. Helaas is het morgen alweer tijd om de camper in te leveren en door te vliegen naar Sydney. De afgelopen dagen hebben we ons goed vermaakt in Darwin. Zo hebben we een bezoek gebracht aan een museum met oude vliegtuigen (en natuurlijk was het vliegtuigje waar je 20 cent in moest gooien het allerleukst :-)!), de avondmarkt van Mindellbeach waar we poffertjes gegeten hebben én aan het centrum van Darwin natuurlijk! Natuurlijk moesten er ook even oude herinneringen opgehaald worden bij de Vic (dé bar van Darwin!), die we niet eens meer herkenden…..

Wat wij gevonden hebben van onze roadtrip Perth-Darwin?
Wij zijn erg enthousiast over deze trip met camper. We hebben wel gemerkt dat we het ook erg fijn vinden om in een stad te zijn en ja, steden heb je aan deze kant van Australië niet… In eerste instantie moesten we wel wennen aan het kamperen. Zeker na de luxe van de hotels in Maleisië. We hadden ons niet helemaal gerealiseerd dat er dan ook afgewassen moest worden en dat je gebruik moest maken van de wc’s en douches aldaar. Uiteindelijk zijn we ook over het kamperen enthousiast! Lekker de hele dag buiten, de kinderen vermaken zich prima en gezellig een praatje maken met de buren :-). De campings waren het eerste deel van de reis minder, omdat het heel droog was. Er was dus alleen maar zand. Gelukkig was er veel gras op het laatste deel van de reis. Natuurlijk zochten we wel steeds een camping met een zwembad. Timo vindt het belangrijk dat er ook een klein (baby) badje is, maar dit is niet overal aanwezig ;-).Ook over het reizen met een camper zijn we enthousiast. Heerlijk om alle spullen in kasten te hebben ipv steeds uit een tas te moeten halen. We waren benieuwd hoe het zou zijn om met een camper de dorpen in te gaan en daar te moeten parkeren. Dit ging overal erg goed (tja, wat wil je ook met zoveel ruimte en zo weinig inwoners en natuurlijk met zo’n goede chauffeur!). Alleen in Darwin was het even zoeken naar een parkeerplek waar onze 6,60 m lange wagen kon staan. Het nadeel is wel dat als de kinderen ’s avonds slapen, wij buiten moeten zitten. Dit is op zich natuurlijk prima, behalve als er veel muggen zijn of als het regent ;-).
De camper heeft wel wat te lijden gehad in de afgelopen weken van de familie Los/Smits. We hebben in Darwin dan ook een middagje ‘geklust’ zodat het weer wat toonbaarder werd (bloedvlekken van alle geraakte muggen op het witte kunststoffen plafond verwijderen, stuk kunststof aan de buitenkant dichttapen (hebben op de onverharde weg iets geraakt). Nu maar hopen dat de camper morgen ‘goedgekeurd’ wordt als we hem inleveren!
Doordat we ruim de tijd hadden voor deze trip (5,5 week), was het qua afstanden goed te doen. We hebben steeds korte afstanden overbrugd en dit was voor de kinderen goed te doen. Daardoor hebben we veel kunnen zien. Uiteindelijk is de kilometerstand geëindigd op 6500 km.

Natuurlijk zijn er ook minder leuke dingen aan onze trip geweest. Zo moet ik toch het internet noemen (als internetverslaafde :-)). Het internet is vergelijkbaar met het internet van 10 jaar geleden en dat is toch gek… Alleen bij de Mc Donalds is er gratis draadloos internet (maar ja, die heb je aan de westkust erg weinig). Verder moet er overal (soms flink) betaald worden voor het gebruik van draadloos internet. Vaak is het dan ook nog erg langzaam of is er alleen maar een signaal bij de receptie (en om daar nou de hele avond te gaan zitten?).

Dan nog een negatief punt, Australië is momenteel erg duur. Dit heeft natuurlijk te maken met de koers van de Euro. De prijzen in de supermarkt zijn erg afhankelijk van de plaats waar je bent. Bv een komkommer, daar betaal je in Coral Bay bijna 4 Euro voor en in Darwin maar 50 cent ;-).

En dan zal ons hoogstwaarschijnlijk de vraag gesteld worden wat het verschil is tussen backpacken en reizen met kinderen door Australië. Nou daar kunnen we kort en bondig over zijn: dat is een wereld van verschil! Als backpacker kan je doen en laten waar jij op dat moment zin in hebt. Met kinderen gaat het er toch om dat de kinderen het naar hun zin hebben en dan heb jij het automatisch ook goed :-). Dus helemaal niet negatief bedoeld (hoewel wij hier aan het begin van de reis soms wel tegenaan liepen).

Nou, genoeg teruggekeken naar de trip met de camper, nu door naar de komende tijd :-). Morgen vliegen we dus naar Sydney en dan blijven we daar tot woensdag. Daar is het nu winter en dit betekent een graad of 18. Dus dat wordt weer wennen aan de kou! Daarnaast zullen we ook een beetje moeten wennen aan het tijdsverschil van nog eens een half uur (verschil met Nederland wordt dan 8 uur). Woensdag vliegen we dan door naar Bangkok. Omdat het daar momenteel niet helemaal rustig is, slapen we een nacht op het vliegveld en halen daar dan donderdag ‘onze nieuwe’ auto op waar we dan de komende 2 weken mee rond zullen rijden. Natuurlijk blijven we het nieuws over de ontwikkelingen in Thailand in de gaten houden en we zullen onze rode shirtjes in de kast houden!

• 28 Mei 2010 - 12:53

Mama/oma Bente:

Dank voor laatste verslag ! Weer meegenieten zo !Goede vlucht naar Sydney en fijne dagen daar ! Veel liefs en knuffel vanuit zonnig Hattem

• 28 Mei 2010 - 13:00

Agnes:

Hi jullie vier,
    Ga voor jullie duimen dat de camper wordt goedgekeurd! Hele goede vlucht en veel plezier in Sydney!
    x ag

• 28 Mei 2010 - 14:57

Suzanne:

Veel plezier in Sydney en een goede reis naar Thailand! Veel plezier daar! Dikke knuffel

• 28 Mei 2010 - 21:29

Hanneke:

Hoi,
    Leuk jullie verhalen, wat een onderneming.
    Veel plezier in Thailand.
    Groetjes

• 29 Mei 2010 - 17:49

Wyk:

Heb me expres btj koest gehouden met commentaar wegens commentaar van enkele mannen die dat geouweneel over jaloezie, plezier en liefs maar suf vinden ;-)...haha, hierbij lekker heel veel plezier, ik ben stikjaloers en vooral alle liefs!