Roadtrip - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van 5oprijst - WaarBenJij.nu Roadtrip - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van 5oprijst - WaarBenJij.nu

Roadtrip

Door: 5oprijst

Blijf op de hoogte en volg 5oprijst

27 Juli 2023 | Indonesië, Bukittinggi

Selamat Siang vanuit Bukittinggi!

Afgelopen zaterdag schreef ik het laatste verslag vanaf ons paradijselijke eilandje. Op zondag zijn Remko, Timo en Daan gaan vissen met een professionele visser. Ze werden opgehaald met een klein bootje en de visser had goede vishengels bij zich. Het was keihard werken en Timo en Remko werden een beetje zeeziek…. Ze waren dan ook snel weer terug, maar wel met 2 grote vissen[e-1f60a]. Deze vissen werden ’s avonds op de barbecue gebakken en samen met een groente curry gegeten. Erg lekker was dit!

Op maandag zijn we vertrokken vanaf ons eiland. We werden opgehaald met een speedboot. Natuurlijk wel een Indonesisch uurtje later[e-1f609]. Het was een kleine 3 uur met de boot en onderweg hebben we een dolfijn gezien. We werden weer afgezet in Singkil waar onze auto nog netjes in de tuin van de kaartverkoper van de ferry op ons stond te wachten.

We zijn eerst op zoek gegaan naar een tankstation met diesel. Benzine en diesel zijn niet altijd voorradig op Sumatra. Je ziet vaak lange rijen met brommertjes of vrachtwagens bij tankstations als het weer voorradig is. Gelukkig hadden we dit keer bij het 2e tankstation geluk en konden we de tank weer volgooien. Toen op zoek naar een Indomart (de 7-11 van Sumatra) om die vervolgens leeg te kopen. Met een volgetankte auto, frisdrank, koekjes, chips, maar ook brood en jam(alles wat we gemist hadden op ons eiland) konden we onze reis vervolgen. Helaas liet de navigatie ons in de steek en zijn we niet helemaal goed gereden. We wilden in 3 dagen naar Bukittinggi rijden en iedere dag een uur of 6 in de auto zitten. De eerste dag hebben we ruim 8 uur in de auto gezeten en hebben we ook een deel van de reis in het donker gereden. Dit was een belevenis op zich omdat niet iedereen licht op zijn brommer heeft. Het was weer een weg over bergen en met veel bochten. We gingen weer erg omhoog en de temperatuur daalde onderweg tot 18 graden. Op een gegeven moment ging de weg door 2 grotten… waar maar 1 auto per weghelft doorheen paste. We waren dan ook erg blij dat we uiteindelijk aankwamen in Sibolga waar we al een hotel geboekt hadden. Nadat we onze spullen in de kamers gezet hadden zijn we op zoek gegaan naar een restaurant om te eten. Gelukkig was er dichtbij een leuk plekje waar we prima konden zitten. Hier maar Indomie goreng besteld en deze was toch pittig! Zo pittig hadden we nog niet eerder gegeten. Timo had erg veel trek (heeft hij de hele dag), dus die heeft zijn bord helemaal leeg gegeten. Zijn wangen werden steeds roder en de tranen liepen uit zijn ogen…. Bas heeft het gehouden bij 1 sliertje mie.

De volgende dag zijn we verder gereden. Onderweg zijn we gestopt bij de Pizzahut voor de lunch. Hier hebben we 1 meter pizza besteld. Deze was voor 8-10 personen… We hebben deze niet helemaal op gekregen, maar zijn wel een heel eind gekomen[e-1f60a]. Ook hebben we onderweg een box gekocht zodat we onze eigen samengestelde afspeellijst op Spotify in de auto konden luisteren. We hadden voor deze dag nog geen hotel geboekt. Uiteindelijk zijn we ergens gestopt waar we een hotel zagen naast een waterpark (in Panyambungan). Een prima hotel en we konden nog even naar het waterpark voordat dit sloot. Er waren een aantal glijbanen die wel wat onderhoud konden gebruiken. Timo vloog bijna uit de bocht bij een glijbaan, Daan kwam met zijn hak op de grond omdat het water onderaan de glijbaan maar een paar centimeter diep bleek te zijn en Bas wilde zichzelf afremmen met zijn handen omdat hij te hard ging en hield hier een grote blaar aan over. Maar iedereen was wel lekker afgekoeld[e-1f609]. ’s Avonds hebben we ergens friet en burgers gegeten. Al met al een lekker dagje eten dus[e-1f60b].

Woensdag zijn we na het ontbijt weer verder gereden voor onze laatste rit naar Bukittinggi. We hadden nog niet eerder meegemaakt dat we in de file kwamen en echt stil stonden, maar dat kwamen we dit keer dus wel. Drie kwartier hebben we helemaal stilgestaan. Geen idee wat de reden was. Maar met alles wat we steeds zien op de weg, is het niet zo gek dat er een keer een ongeluk gebeurt. Onderweg zien we van alles op de weg: eenden, honden, geiten, schapen, kippen, ganzen, apen, mensen, markten, tenten en vooral heel veel grote gaten in de weg.

Tijdens deze rit zijn we de evenaar gepasseerd in Bonjol. Leuk om eens mee te maken. Uiteindelijk zijn we gistermiddag veilig en wel in Bukittinggi aangekomen. Dit ligt meer in het zuiden van Sumatra en hier zijn veel rijstvelden. Het is hier grotendeels Moslim gebied, dus met (grote) regelmaat horen we hier de verschillende moskeeën geluid maken. Gisteravond zijn we door het centrum gelopen en dit was erg gezellig. Veel winkeltjes en veel mensen op straat. Vandaag zijn we naar de Harau vallei geweest. Veel rijstvelden, mooie watervallen en steile granieten kliffen. Daar gezwommen in een waterval en geluncht bij een restaurantje met visvijvers ernaast. Hier natuurlijk vis gegeten wat heerlijk was!

Nu zitten we naast het zwembad van ons hotel en gelukkig kunnen we hier wel een biertje drinken[e-1f60a] onder het ‘genot’ van het geluid van 3 moskeeën en het uitzicht op de Merapi vulkaan. Morgen gaan we weer verder. We rijden dan naar Lake Maninjau waar we een paar dagen zullen blijven.

• 27 Juli 2023 - 19:49

Mieke:

wat Een avonturen maken jullie mee. Geweldig!