5 op Rice en een beetje Zen - Reisverslag uit Doi Saket, Thailand van 5oprijst - WaarBenJij.nu 5 op Rice en een beetje Zen - Reisverslag uit Doi Saket, Thailand van 5oprijst - WaarBenJij.nu

5 op Rice en een beetje Zen

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg 5oprijst

30 Juli 2017 | Thailand, Doi Saket

Vanuit onze prachtige lokatie met de naam Rice and Zen waar we nu bijna een week zijn, schrijf ik dit verslag. Een korte sfeerimpressie van deze plek; zwembad met uitzicht op rijstvelden, de hele dag een zacht jazz muziekje aan (101smoothjazzradio.com), veel groen met palmbomen en allemaal beelden in de tuin, 2 grote vijvers met grote vissen, houten barretje in de tuin, gevulde koelkasten en een dame, Maya, die prima kan koken. Met pijn in ons hart zullen we dit paradijsje dan morgen verlaten om terug te vliegen naar Bangkok.
De afgelopen week zijn we niet alleen bij ons huis gebleven, maar hebben we ook wel wat ondernomen. In deze omgeving wonen veel Europeanen die hier een restaurant zijn begonnen (of die eerst trouwden met een Thaise en uit verveling een restaurant zijn begonnen??). Dus ondanks dat onze Maya goed kan koken, zijn we ook regelmatig buiten de deur gaan eten. Zo hebben we een avond pizza gegeten bij een echte Italiaan en hebben we een high tea bij een Engelsman gedaan. Ik moet wel even vermelden dat ik echt heel trots ben op onze kinderen als het over het eten gaat. Ze eten gewoon 'alles' hier. Op een middag waren we op zoek naar een restaurantje om te gaan eten, maar we vonden alleen een kraampje waar ze noodles verkochten in een donker sausje. In eerste instantie gaven ze aan dat dit er niet lekker uitzag, wat ik alleen maar kon beamen. Maar vervolgens hebben ze alledrie gewoon gegeten en was het best te eten. Als er frietjes op de kaart staan, dan willen Timo en Bas deze wel erg graag eten. Daan gaat dan (over het algemeen) toch voor iets met rijst.

We hebben hier 2 avonden slecht weer gehad; onweer, wind en regen. Daarbij viel dan ook de stroom uit. Omdat ze hier vaker meemaken dat de stroom uitvalt, staan er overal kaarsen. Dus dat was 2 avonden dineren met kaarslicht. Helemaal gezellig! De stroom was nog een keer uitgevallen, dit keer was het slechte weer niet de oorzaak, maar een slang. Toen de oorzaak gevonden werd, mochten wij de slang incl brandplek hebben. De kinderen hadden deze slang graag mee naar huis genomen, maar dat leek ons niet zo'n goed idee. Naast een (dode) slang hebben we hier ook nog vuurvliegjes gezien. Echt wel mooi om te zien :-).

We hebben een bezoek gebracht aan de Zoo van Chiang Mai. Bijzondere ervaring wel. Je kon daar met je auto van dier naar dier rijden. Omdat het echt heel warm was die dag, hebben wij dat dan ook maar gedaan. Je betaalt een bedrag om binnen te komen. En dan betaal je vervolgens ook nog om het pandahuis te mogen bezoeken en dan nogmaals om het aquarium in te mogen. Al met al was het bezoek aan de dierentuin een behoorlijk prijzig bezoekje geworden. Duurder dan een bezoekje aan Blijdorp.... Maar dat mocht de pret niet drukken. De hoogtepunten waren toch wel de panda's, het aquarium en het eten geven van de giraffen.

De mannen hebben hier in de buurt een vishengel gekocht en hebben de afgelopen dagen veel gevist in de vijver bij ons huis. Je zou denken dat dit een makkie zou worden in een vijver waar je de karpers in grote getale ziet zwemmen, maar dit bleek minder waar. De vissen krijgen 2 keer per dag eten en waarschijnlijk maakt dit dat ze niet geïnteresseerd zijn in aas aan een haakje? De mannen hebben verschillende zaken aan het haakje gehangen, maar niets werkte. Daan heeft uiteindelijk 1 keer beet gehad, maar helaas viel die vis er weer af. Dus bewijzen dat Daan een vis gevangen heeft, kunnen we niet ;-).

Gisteren zijn we naar Chiang Mai geweest. Daar een beetje rondgekeken in de oude stad en naar een grote markt geweest. De kinderen zijn altijd op zoek naar voetbaltenues, maar deze leken daar niet verkocht te worden. Toen we besloten om terug te gaan, kwamen we een sportwinkel tegen. Deze hadden allemaal Thaise voetbaltenues in de winkel hangen. Toen Remko vroeg of ze ook andere tenues verkochten, bleek dat ze die boven wel ergens hadden liggen. Dus nu zijn de jongens weer een niet van echt te onderscheiden voetbalpak rijker. Timo koos voor Borussia Dortmund, Daan voor Liverpool FC en Bas kon alleen een Thais pakje van Chonburi FC kiezen.
De kinderen wilden graag rijden in een tuktuk, dus we hebben ons daar van de oude stad laten brengen naar de markt. Kan die ook weer afgevinkt worden van de lijstjes :-).
De kinderen hadden gezien dat er daar allemaal plekken waren waar je een vis-spa kon doen, dus met je voeten in een bak met visjes zodat je voeten lekker zacht worden. Dit leek ze erg leuk, maar ook wel erg spannend om eens mee te maken. Dus de kinderen met hun voeten in die bak terwijl ik een manicure en een pedicure liet doen incl rode nagellak. Wat kunnen die mannen giechelen zeg, leek wel een stel dames daar met hun voetjes in die bak :-).

Vandaag dus nog een relax dag bij ons huis. Beetje zwemmen, beetje op de Ipad en lekker eten. Morgen vliegen we naar Bangkok en dan blijven we daar nog een paar dagen en dan zit deze mooie reis er helaas alweer op.
Bas is van mening dat hij in deze vakantie echt wel geleerd heeft om te zwemmen. Dus elke keer vraagt hij of zijn zwembandjes af mogen zodat hij kan zien of hij nu kan zwemmen. En dat hij dan elke keer zinkt maakt hem niets uit. Dus Bas houden we in het zwembad extra in de gaten tegenwoordig!
Ik typ dit verslag nu binnen in huis en zie nu dat mijn voeten en onderbenen bijna dezelfde kleur hebben als mijn nieuwe rode nagels. Dus ik denk dat ik maar niet meer vol in de zon ga liggen zoals ik vanmorgen gedaan heb.

Oh ja, het aantal volgers van Timo op Instagram is nu 32!

ps Na het schrijven van dit verslag heeft Daan nog een vis gevangen. Dus nu is er wel bewijs, zie foto's :-)

• 30 Juli 2017 - 11:57

Bonne En Martha.:

Wat een belevenissen weer. Ik kan me voorstellen dat jullie het jammer vinden dat de reis weer bijna afgelopen is, maar wat een prachtige herinneringen!
    En....nog een paar dagen Bangkok......!!!

• 30 Juli 2017 - 14:41

Margreet, Oma Bente:

Lieve 5 , weer meegenoten met deze week! De tijd vliegt om. Genieten nog in Bangkok ! Mooie foto 's weer erbij ! Liefs oma/mama

• 30 Juli 2017 - 16:15

Suzanne:

Nog even lekker genieten!! En goede reis terug x

• 31 Juli 2017 - 15:26

Anke:

Lieve 5

Wat een mooi verslag weer Hopelijk kunnen jullie dat Zen gevoel nog een tijdje vasthouden
    Nog een paar fijne dagen en een goede reis terug
    Liefs (o)ma Los