Matale, Kandy, Sigiriya en Polonnaruwa - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van 5oprijst - WaarBenJij.nu Matale, Kandy, Sigiriya en Polonnaruwa - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van 5oprijst - WaarBenJij.nu

Matale, Kandy, Sigiriya en Polonnaruwa

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg 5oprijst

11 Augustus 2014 | Sri Lanka, Polonnaruwa

Na een paar dagen in Matale gebleven te zijn, zijn we nu in Polonnaruwa wat noordelijker ligt. We hebben het erg fijn gehad in Matale waar we genoten hebben van de omgeving, het zwembad en het lekkere eten. We hebben een mooie wandeling met gids gemaakt in de omgeving en weten nu ook hoe theeplanten, peper en nootmuskaat groeien! We zijn nog naar Kandy geweest, maar hebben uiteindelijk toch besloten om niet naar de Perahera, de optocht van de tand van Boeddha te gaan. Een keer per jaar is het 10 dagen achter elkaar feest om de tand van Boeddha, die voor heel wat oorlogen gezorgd heeft, en getoond wordt in een optocht (en dan wordt er ook nog gebruik gemaakt van een kopie tand). Het is een optocht met veel olifanten die versierd zijn met lampjes en muziek. Natuurlijk super om mee te maken. Het is alleen zo dat alle boeddhisten deze optocht eens in hun leven willen meemaken en het daar dus enorm druk is. Daarnaast regende het die dag enorm (gelukkig regende het maar 1 dag) en aangezien je dan al heel vroeg een plekje langs de route moest vinden en vasthouden (en daar dus niet meer weg kan om te plassen), zagen wij dit met onze 3 kinderen niet zitten. We zijn wel naar Kandy geweest, maar ook dit was niet zo’n succes. Het regende dus alleen maar en het was super druk. Er stonden hele rijen voor de tempel van die tand van Boeddha, dus daar zijn we ook niet naar binnen geweest. Uiteindelijk zijn we een overdekt winkelcentrum ingegaan en hebben daar ijs gegeten… je moet tenslotte wat. Vervolgens zijn we nog even door de mensenmassa heen gelopen om toch iets van dit evenement mee te maken en toen waren wij even het evenement….. dit keer was het met name blonde Daan die veel aandacht en aanrakingen te verduren kreeg van de rijen mensen gehuld in plastic en veel paraplu’s. Daan vond het gelukkig allemaal prima en heeft er geen blauwe wangen aan overgehouden ;-).

Gisteren hebben we onze auto weer gebruikt om naar Polonnaruwa te rijden. Het rijden ging weer prima (op een enkel moeilijk bord na dan) en we hebben een tussenstop gemaakt in Sigiriya. Daar staat een reusachtige rots, de leeuwenrots genaamd. Hier moet je veel geld voor betalen om er op te mogen klimmen en nu hadden wij gehoord dat er een rots naast ligt waar je ook op kan klimmen, waar het uitzicht nog mooier is, waar bijna geen toeristen komen én waar je veel minder geld voor hoeft te betalen. Dus wat doen wij Nederlanders dan, dan kiezen we de rots waar je bijna niets voor hoeft te betalen natuurlijk! Dit bleek een goede keuze. Boven lag nog een grote Boeddha van baksteen en verder was het uitzicht geweldig!

Vervolgens zijn we doorgereden naar Polannaruwa. Hier zitten we in een hotel aan het water. Echt heel mooi, aan de andere kant van het water ligt een nationaal park en gister- en vanavond zagen wij aan de andere kant van het water heel veel olifanten staan. Polannaruwa staat bekend om zijn overblijfselen uit het verleden. Dus vanmorgen hebben wij rondgekeken tussen de boeddhistische kunst en architectuur van zo’n 1000 jaar geleden. Het is behoorlijk warm hier, dus de kinderen waren het al snel zat en wilden terug naar het zwembad. En dat hebben we dan ook maar gedaan.

Morgen gaan we weer verder en rijden dan richting het zuiden, naar Ella. Na cultuur is het dan tijd voor theeplantages en bergen.

• 11 Augustus 2014 - 19:03

Miriam :

Helaas lukt t niet om foto's bij de reisverslagen te plaatsen. We blijven het natuurlijk proberen!

• 11 Augustus 2014 - 19:56

Suzanne:

Wat mooi allemaal! Wat een verhaal van Daan en z'n blonde haar!
    Veel liefs en wellicht wat foto's via Facebook!? X

• 11 Augustus 2014 - 20:39

Oma Bente:

Wat weer een mooi verslag. Geniet ervan. Veel plezier samen en liefs voor 5.

• 11 Augustus 2014 - 20:40

Oma Bente:

Heb de foto's via mail ontvangen en geniet ervan.

• 11 Augustus 2014 - 20:56

Joke Worst:

Wat prachtig om jullie verslagen te lezen.
    "Petje af "om dit te ondernemen met 3 kindertjes.
    Geniet ervan.
    Liefs je tante

• 12 Augustus 2014 - 18:58

Oma Bente:

Wat een plaatje , de 3 mannen onder de klamboe !! Fijn dat jullie een mailtje hadden gestuurd en de site werkt weer goed, ook m.b.t. de foto's. Morgen even naar Zeist wat lekkers brengen voor de vakantie. Zij gaan vrijdag weg. Liefs voor 5 en geniet ervan.
    P.S. Nog een tip. Stuur de foto van "5oprijst" naar A.H. , een super-reclame.